Google+ Autisme, wat nu..?: Rectificatie

donderdag 8 november 2012

Rectificatie

Enige tijd geleden circuleerde op Twitter een tweet over een strip waarin wordt uitgelegd wat iemand met autisme zoal ervaart. Wij vonden de strip zo treffend dat wij hem in dit blogbericht publiceerden onder de titel: Voor iedereen die autisme nog steeds niet snapt....

In de Tweet wordt beweerd dat de strip gemaakt zou zijn door een 8-jarig meisje. Een opmerkzame lezer wees ons echter op het feit dat de strip in werkelijkheid is gemaakt door de (toen) 7-jarige jongen(!) Kay Zwiers. Kay won in 2010 met deze strip de wedstrijd 'de pen als lotgenoot' in de categorie 'Cartoon'.

‘Met autisme zijn er vaak dingen die je lastig vindt’, vertelt Kay. ‘Ik vind het moeilijk om goed vrienden te maken met andere kinderen. En ik wil graag dat alles gaat zoals ik dat heb bedacht. Als het dan anders gaat, kan ik heel boos worden. Dan zeg ik weleens heel lelijke dingen tegen mijn moeder. Ik zeg niet wát ik dan zeg, maar het is in elk geval géén “lieve mamma”!’

'Kay is door het meedoen aan de wedstrijd wel beter gaan begrijpen wat hij heeft', zegt zijn moeder Tanja Zwiers. Hij weet dat het lastig is, maar niet heel erg. Samen met zijn moeder gaat Kay ook een powerpoint over autisme, over ’anders zijn’ op school laten zien. 'Het is nog te vroeg om te zeggen of Kay hierdoor meer begrip ontmoet, maar ik verwacht het wel', zegt Tanja.

Kay hoopt, zo tekende hij in het slot van zijn strip, dat hij „dan meer vriendjes krijgt en dat juf niet meer boos op hem wordt. Want als iedereen weet wat autisme is, dan is het misschien niet meer bijzonder en ben ik net als iedereen!”

De andere prijswinnaars in 2010 waren Suzanna van de Hunnen, zij schreef over haar eierstokkanker, en Carla Veen met haar film over leven met MS. Van de inzendingen is een boek en dvd uitgebracht. (Helaas alleen nog 2e hands verkrijgbaar)

Bekijk hier de complete strip


Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com