Google+ Autisme, wat nu..?: Boekbespreking: "Olifanten in mijn Kop"

donderdag 6 oktober 2011

Boekbespreking: "Olifanten in mijn Kop"




Milo zit in groep acht en heeft het syndroom van Asperger, een vorm van autisme, wat af en toe behoorlijk lastig is voor de mensen in zijn omgeving, maar vooral voor hem zelf;  “Er wonen zes miljoen mensen op de aarde, en wie is er weer anders?. Ik!”

Een van de dingen die kenmerkend is voor dit syndroom is dat het erg moeilijk is het onderscheid te maken tussen iets wat létterlijk zo bedoeld is, en iets wat figuurlijk zo bedoeld is, of een uitdrukking is; 

“Op de eerste schooldag zei meester Patrick dat hij verslaafd was aan koffie. Als hij niet ieder uur zijn dosis kreeg, ging hij dood. Hij liet het boek uit zijn handen vallen en deed of hij onder stroom stond. Alle kinderen moesten erg lachen, maar ik was helemaal van slag. Omdat ik niet wilde dat de meester dood ging door te weinig koffie haalde ik tussen de middag een pak uit de voorraad kast van huis. Het probleem leek opgelost naar de meester wilde het niet aannemen. ‘Doe niet zo gek joh,’zei hij, we hebben koffie zat op school .Ik begreep er niets van, waarom dacht de meester dat ik gek was. Ik wilde hem alleen maar helpen. Toen ging er iets mis in mijn hoofd. Er kwam een dikke grijze olifant en die scheurde mijn hersenkwabben uit elkaar. Rats! Links in mijn hoofd. Toen kwam de volgende olifant, en daarna nog een, tot er uiteindelijk een hele kudde stond te brullen en te stampen. Mijn hersens veranderden in vijf seconden in een racebaan voor olifanten. Ik schreeuwde het uit en gooide een stoel door de klas”.

Een ander kenmerk is dat kinderen met dit syndroom als ze iets niet begrijpen, als het te druk is, of als ze geplaagd worden zó boos kunnen worden dat ze het niet meer kunnen stoppen. Of om met Milo te spreken... olifanten in zijn kop. 

De meester van Milo doet zijn best, maar echt begrijpen doet hij het niet. Tot er een nieuwe stagiair in de klas komt, Johan. Johan doet eigenlijk alles fout wat hij fout kan doet, hij kan niet zo goed les geven, hij kan al helemaal niet goed spellen, en op zijn vorige stageadres is het ook al mis gegaan. Maar met Milo heeft hij een klik, al voordat ze elkaar in de klas zien, en uiteindelijk is het tegen alle verwachtingen in Johan die Milo help om om te gaan met de olifanten in zijn kop.

Deze samenvatting geeft niet helemaal een goede weergave van dit boek want tussen de bedrijven door is er ook nog ruzie, vriendschap, een vader die alsmaar op de WC zit, en allerlei geheimen. Het is vooral een vlot geschreven jeugdroman. Grappig, informatief en niet topzwaar. Een boek wat heel goed als themaboek te lezen is in de klas, er is ook een speciale lesbrief bij dit boek te downloaden, maar het zou zonde zijn als het alleen tot dit doeleinde beperkt bleef. Gewoon in de bieb tussen alle andere boeken valt dit boek ook helemaal niet uit de toon. Voor wie zin heeft in een lekker boek, en onderweg al lezend nog iets wijzer wordt ook.

1 opmerking:

Anoniem zei

leuk boek

Zoeken in Bol.com