Google+ Autisme, wat nu..?: Scriptie: Autisme in relatie tot het Voortgezet- en Middelbaar Beroepsonderwijs

dinsdag 28 februari 2012

Scriptie: Autisme in relatie tot het Voortgezet- en Middelbaar Beroepsonderwijs

Regelmatig wordt ik benaderd met het verzoek om mijn scriptie over Autisme in relatie tot het Voortgezet- en Middelbaar Beroepsonderwijs beschikbaar te stellen.

Zoals de titel al aangeeft heb ik mijn scriptie toegeschreven op het voortgezet- en MBO onderwijs omdat in de tijd dat ik deze scriptie schreef, via het REC-4 nog redelijk wat ondersteuning in het basisonderwijs geboden werd voor kinderen met een diagnose ASS. Helaas is dat met de huidige bezuinigingsplannen sterk aan het afnemen en zal dit in 2014 helemaal gaan verdwijnen en afhankelijk worden van de inzet en het begrip van individuele leerkrachten.

Binnen het voorgezet onderwijs is die trend al veel langer zichtbaar en binnen het MBO, (veelal door gebrek aan kennis en structuur), is het voor leerlingen met autisme helemaal moeilijk om zich staande te houden.

Ondanks deze koppeling met het voorgezet- en middelbaar beroepsonderwijs is de algemene uitleg over wat autisme is en de handvatten die ik geef voor het opzetten van veilige structuren, ook binnen het basisonderwijs toepasbaar.

Regelmatig krijg ik te horen dat ouders, leerkrachten en studenten hun voordeel met mijn scriptie konden doen. Zo is hij al meerdere malen gebruikt om argumenten mee te ondersteunen over hoe autismebegeleiding op scholen vorm kan krijgen.

Mochten jullie dus interesse hebben om de scriptie bij leerkrachten onder de aandacht te brengen of als je denkt dat jullie kinderen er door geholpen kunnen worden, gebruik hem dan gerust.

De scriptie is te downloaden via deze link.

Wel zou ik het erg leuk vinden om jullie reacties te lezen en een berichtje van jullie terug te ontvangen over hoe / waarvoor jullie de scriptie evt.  hebben gebruikt.

Overigens ben ik altijd bereid om over de scriptie een presentatie / lezing te komen geven.

Irma van der Made
irmavandermade@gmail.com



Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com