Google+ Autisme, wat nu..?: 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme

maandag 22 juli 2013

10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme

AutismeClassic 
Volledig herziene editie!

Er komt gelukkig steeds meer kennis en informatie beschikbaar over autisme spectrumstoornissen bij kinderen. Maar het blijft moeilijk om je echt een voorstelling te maken van hun belevingswereld en de problemen waarmee ze in onze samenleving dagelijks worden geconfronteerd.

In 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme wordt op betrokken wijze en met de nodige humor verteld hoe het leven van kinderen met autisme eruitziet en hoe je hun omgeving aanzienlijk kunt vergemakkelijken én verrijken. Ellen Notbohm, moeder van een kind met autisme, vertelt in tien hoofdstukken de essentiële dingen die een kind met autisme zelf meestal niet goed kan vertellen of uitleggen, maar waardoor de mensen om het kind heen beter in staat zullen zijn hen te helpen en te steunen in een wereld die voor hen vaak heel ingewikkeld is.

In deze herziene en aangevulde editie licht de auteur niet alleen deze meest essentiele dingen over autisme toe, maar blikt ze ook terug op de tienerjaren van haar eigen zoon en de stappen die hij heeft genomen; op zijn eigen tijd en in zijn eigen tempo.

De 10 dingen

  1. Ik ben een kind; ik heb autisme maar ben niet in de eerste plaats autistisch
  2. Mijn zintuigen zijn in de war
  3. Begrijp het verschil tussen niet willen (ik kies ervoor iets niet te doen) en niet kunnen (ik kan het niet doen)
  4. Ik denk concreet. Dat betekent dat ik heel letterlijk neem, wat er gezegd wordt
  5. Let op alle manieren waarop ik probeer te communiceren
  6. Stel je dit eens voor! Ik ben visueel georiënteerd
  7. Richt je op wat ik kan en bouw daarop voort, in plaats van op wat ik niet kan
  8. Help me met mensen om te gaan
  9. Probeer erachter te komen wat mijn woedeaanvallen veroorzaakt
  10. Hou onvoorwaardelijk van me.



Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com