Google+ Autisme, wat nu..?: Autisme TV nieuw initiatief Leo Kannerhuis

woensdag 1 mei 2013

Autisme TV nieuw initiatief Leo Kannerhuis

,,Attentie, over vijftien seconden is het zover, dan beginnen we''. Opgelucht geeft David van HRMedia uit Bemmel de laatste aanwijzingen, want tot vlak voor de uitzending vanuit het hoofdkantoor van het Leo Kannerhuis aan de Houtsniplaan in Doorwerth zijn er wat problemen en is het niet duidelijk of de live-uitzending van Autisme TV kan doorgaan.
door Jet Kooderings

Maar gelukkig, even voor half negen is het euvel verholpen en kan de vierde uitzending in een serie van vijf gewoon doorgaan. Autisme TV is een uniek vijf dagen durend WEBTV-event over autisme tijdens de autisme week die van 30 maart tot en met 5 april is gehouden. Het is een project dat door het dr Leo Kannerhuis is geïnitieerd in samenwerking met HRMedia. Tweede paasdag aan het eind van de middag was de eerste uitzending, daarna was het programma iedere avond om half negen live te volgen via www.autismetv.nl

Inge Diepman
Donderdagavond ontving presentator Inge Diepman, bekend van televisieprogramma's als 'Het Zwarte Schaap', 'Herexamen', B&W en het radioprogramma 'Vroege Vogels', drie vrouwen. De één is bijzonder hoogleraar autisme aan de Universiteit van Amsterdam, de ander heeft een vorm van autisme en de derde is manager Research & Development bij het dr Leo Kannerhuis. Wie van tevoren niet weet wie degene met 'Asperger' is, kan lang raden, want aan de buitenkant zie je niets.

Ook als Monique Post uit Breda begint te praten merk je niet dat ze een vorm van autisme heeft. ,,Het was een van de beste dagen van mijn leven toen bij mij op 24-jarige leeftijd de diagnose werd gesteld'', geeft de inmiddels 29-jarige aan. Op de vraag 'waarom' zegt ze: ,,Omdat het een antwoord was op alles wat mij niet lukte en anderen wel. Het scheelt me zoveel dat ik nu niet meer hoef te compenseren, want daar word je heel moe van''.

Autisme 2.0.
De andere gasten zijn hoogleraar Hilde Geurts en Astrid van Dijken, medewerker Leo Kannerhuis die zich bezighoudt met autisme 2.0. Dat staat voor de innovatie in autismezorg, waarbij de informatieoverdracht niet alleen mondeling plaatsvindt, maar ook wordt ondersteund door apps.

Uit deze uitzending van Autisme TV blijkt dat er nog heel veel onduidelijk is over autisme, maar ook dat er heel veel ontwikkeling is in de digitale wereld ter ondersteuning van mensen met autisme. Voor Monique Post, fotograaf van beroep, is haar autisme een verrijking. ,,Ik zou zonder mijn oog voor detail nooit de fotograaf zijn, die ik nu ben''. Heel stellig is Monique in haar bewering: ,,Ik haat het woord beperking. Sommige dingen kosten wat meer moeite, maar niets is onmogelijk''.

* Alle uitzendingen zijn nog te zien op www.autismetv.nl

Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com