Google+ Autisme, wat nu..?: Bezuiniging op passend onderwijs zal duizenden kinderen en goede ouders volkomen vernielen

donderdag 1 december 2011

Bezuiniging op passend onderwijs zal duizenden kinderen en goede ouders volkomen vernielen

Door: AnnaPo in blogs op www.trouw.nl

Ouders moeten meer zorgen van Marja van Bijsterveldt. Zij moraliseert echter om te verhullen dat haar beleid duizenden kinderen geheel onnodig kapot maakt. Dat doet ze door te bezuinigen op passend onderwijs.

Het houdt een keer op. Zij moraliseert en neemt alles af van gezinnen waar ouders proberen hun kind met de moed der wanhoop nog naar school te krijgen.

Ik heb me min of meer orthopedagogisch getraind om mijn kind met een vorm van autisme op te vangen. En ik ga bijvoorbeeld nooit naar sportwedstrijden of concerten, dan wordt onze zoon onrustig. Ja, ook als ik er alleen heen ga en net doe of mijn lievelingsmuziek live me volkomen koud laat! (Met mijn man kon ik na het overlijden van twee opa's zeker nooit op stap. Er zijn maar weinig mensen zijn die zo veel structuur kunnen bieden als mijn man en ik. Nu is onze zoon bijna volwassen en kunnen we af en toe een paar uurtjes weg.....). Dit dient allemaal om schooluitval te voorkomen. Als je kind een vorm van autisme heeft, ben je gedoemd een dolsaai leven te leiden.

Met vakantie konden we wel, omdat we naar doodstille plekken gingen (denk bijvoorbeeld aan de westkust van Schotland). Tijdens de kinderjaren hadden we nooit op een normaal vakantiepark mogen staan, autisme gaat bij kinderen nogal eens gepaard met blinde paniek.Terwijl wij dus helemaal 'goedgekeurd' zijn door de jeugdhulpverlening en ik niet werkte.

We doen zo veel aan de opvoeding en om onze zoon aan te passen aan een reguliere school dat een normaal mens dat eigenlijk niet aan kan, verklaarde een psycholoog. Hij onderzocht me ooit omdat ik geregeld alles verblindende lichtflitsen voor ogen zag, terwijl er geen fysieke oorzaak voor was. (Wat zou zuster Marja, wat zou dokter Veldhuijzen van Zanten daarvan vinden op mijn jonge leeftijd?).

En dan moet die hulp van deskundigen op school er dus nog af....ik weet niet hoe we het ooit hadden gered zonder rugzakje....Ik sta versteld van de vakkennis en ervaring van ambulante begeleiders. En van de inzet van gewone leraren. Zonder dat ene uurtje ambulante begeleiding per week dat er nog heel even is had onze zoon in elk geval nooit naar school gekund. Het is na volstrekt onnodige bezuinigingen (leraren willen niet eens een bonus) slechts wachten op ouders en leraren die massaal in elkaar klappen.

Straks kunnen wij ouders onze kwetsbare kinderen waarschijnlijk zelf les gaan gaven. Voordat er bezuinigd werd op passend onderwijs waren er al duizenden thuiszitters. Ook voor de lerarenvakbond AOB is de maat vol, zie Geen bonus maar banen.

Via Twitter, Floor Kaspers van de Gehandicaptenraad, merk ik alweer dat Ton Elias van de VVD ongelooflijk goochelt met aantallen leerlingen die een rugzakje krijgen. Kennelijk hoopt hij dat we een kort geheugen voor dit soort leugens hebben.

Ik roep hierbij iedereen met hart voor onderwijs zeer dringend op om samen sterk te staan. We moeten ons verweren tegen bezuinigingen. En tegen alle sprookjes die de regering verkoopt om bezuinigingen op zeer kwetsbare kinderen goed te praten.

Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com