Google+ Autisme, wat nu..?

zaterdag 10 september 2011


‘Autisme heeft ook voordelen’

Werkgevers kunnen voor bepaalde functies beter iemand met autisme aannemen. Dat is één van de conclusies van het promotieonderzoek van Annelies Spek. Zij presenteerde haar onderzoeksbevindingen tijdens het congres ‘Doe mij maar details’.


belastingkantoor 1951 - collectie IISG
Annelies Spek is klinisch psycholoog en senior wetenschappelijk onderzoeker bij het Centrum Autisme Volwassenen van GGz Eindhoven. In 2005 startte zij haar onderzoek. ‘Er hebben 250 mensen met autisme uit Eindhoven aan meegewerkt. Van die groep is één op de vijf vrouw, driekwart werkt, de helft heeft een relatie en een derde heeft kinderen. Met het onderzoek wil ik laten zien wat de sterke en zwakke kanten van mensen met autisme zijn en hoe werkgevers en onderwijsinstellingen hier zo goed mogelijk rekening mee kunnen houden.’
Trouw en gedrevenDe lijst met sterke punten van mensen met autisme is lang volgens Spek. ‘Zo zijn ze trouw aan hun werkgever en zullen ze tijdens hun werk geen tijd besteden aan privézaken. Ook merken mensen met autisme bijzonder veel details op, zijn ze perfectionistisch en gedreven en maken ze erg weinig fouten. Dat maakt hen bijzonder geschikt voor functies als softwaretester en archivaris. Ik kan me nog goed herinneren dat ik eens een autistische man sprak die bij de belastingdienst werkte en alle belastingaangiftes checkte. Ik hoopte van harte dat mijn aangifte daar niet bij zat, omdat ik zeker wist dat hij elk klein foutje zou zien…’
Minder sociaal
Doordat mensen met autisme zo perfectionistisch zijn, zijn ze volgens de onderzoeker wel langer met hun werk bezig. ‘Maar aangezien de gemiddelde Nederlander 3,9 uur per week besteedt aan privé internetten, mailen en bellen en mensen met autisme dit niet doen, zal dat verschil uiteindelijk niet al te groot zijn.’ Wel zijn mensen met autisme volgens Spek vaak minder sociaal. ‘In de pauze zullen ze niet snel bij de rest van de werknemers gaan zitten omdat het voor hen lastig is om bijvoorbeeld een gesprek te voeren over het weer. Iemand met autisme zal zich meteen afvragen: “Waarom vraag je me dat? Als je naar buiten kijkt, zie je toch dat het regent.” Collega’s die iemand met autisme bij de groep willen betrekken, wil ik adviseren om dat niet te doen. Laat ze.’
Niet al te veel prikkelsSpek heeft na haar onderzoek een aantal punten opgesteld waar bedrijven en onderwijsinstellingen rekening mee kunnen houden. ‘Het is belangrijk dat er niet al te veel prikkels zijn. Een kind met autisme midden in een klas zetten, werkt niet. Zij hebben een rustige plek nodig waar ze zo min mogelijk worden afgeleid. Ook is het belangrijk dat taken helder worden omschreven en precies duidelijk wordt gemaakt wat er van iemand met autisme wordt verwacht. Daar komt bij dat autisten niet goed tegen verandering kunnen. Maar als ze even apart worden genomen en hun duidelijk wordt uitgelegd wat de bedoeling is, moet dat ook geen probleem zijn.’
Banen aanbiedenOp het congres Doe mij maar details hoopt Spek met haar onderzoeksresultaten werkgevers duidelijk te maken waarom zij voor bepaalde functies juist beter iemand met dan zonder autisme kunnen aannemen. ‘In Denemarken en België zijn al bedrijven die de voordelen van autisme inzien en juist deze mensen banen aanbieden. Ook in Eindhoven begint dat een beetje te komen. Natuurlijk hoop ik dat de rest van Nederland volgt.’
Alleen programmerenOok hoopt Spek dat er bedrijven zullen zijn die hun banen opsplitsen. ‘Je ziet nu dat veel functies uit verschillende taken bestaan. Een programmeur moet bijvoorbeeld ook bepaalde managementtaken vervullen. Als het aan mij ligt, wordt dat in bepaalde bedrijven afgeschaft en houdt een programmeur zich voortaan alleen bezig met het programmeren. Laat iemand anders de managementtaken maar vervullen zodat mensen met autisme als programmeur aan de slag kunnen en precies kunnen doen waar zij goed in zijn.’ (HE)
Het congres Doe mij maar details werd gehouden op 16 april in het Evoluon in Eindhoven. Het was volledig volgeboekt.
Op zaterdag 24 april is nog een ‘herkansing’, dan wordt er een korte versie van het congres gepresenteerd bij GGz Eindhoven. Geïnteresseerden kunnen zich nog aanmelden. Klik hier voor meer informatie. 
©Psy, 16-04-2010

Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com