Door Dirk Lambelin
Bron: Ouderblad VVA ( Vlaamse Vereniging Autisme)
Het eerste, wat spontaan in ons opkomt, wanneer we een kind zichzelf zien pijn doen, is: "Stop! Hou daar a.u.b zo vlug mogelijk mee op!"
Maar: ook al verheffen we onze stem, ook al laten we duidelijk blijken, dat we dit echt niet willen, toch houdt het kind er in veel geval/en niet (of slechts even) mee op.
Vrij vlug zien we dan in, dat we eigenlijk te laat zijn met onze tussenkomst. Het is m.a.w. beter, niet te moeten ingrijpen, of: het zelfverwondingsgedrag voor te zijn.
Dit betekent, dat we een hypothese moeten zoeken over de mogelijke aanleiding/oorzaken: Waarom doet het kind dit?
Er dient dus tijd gemaakt te worden voor (gestructureerde) observaties van het probleemgedrag, alsook voor wat "denk-werk" dienaangaande. En dat is in deze "pijnlijke" omstandigheden niet zo evident voor ouders.
Het is erg moeilijk, om zelfverwondingsgedrag sec, onbevangen te observeren (zonder iets te doen). Bovendien worden ouders door de zelfverwonding van hun eigen kind zo met ontzetting geslagen, dat het voor hen erg moeilijk wordt om nog helder te denken.
Het is heel belangrijk het verband te zoeken (en te vinden) tussen het autisme van dit kind en het zelfverwondingsgedrag.
Willen wij het probleem met enige kans op succes 'aanpakken', dan zullen we rekening moeten houden met andere problemen (van autistische oorsprong), die kunnen interfereren met de aanpak van het zelfverwondingsgedrag bij dit kind.
Wat hiermee bedoeld wordt, blijkt uit wat volgt
Hoe reageert het kind (algemeen) op prikkels, waaraan het geen betekenis kan geven: onverschillig - zich inkapselen stereotiepe lichaamsbewegingen - zelfverwonding - ...?
Hoe groot is de kloof tussen wat het kind kan communiceren en wat het (mogelijk) zou willen communiceren?
In welke mate wordt de belevingswereld van het kind bepaald door het hier- en- nu? Bv. hoe vlug leidt 'moeten wachten' tot frustratie, die door zelfverwonding wordt uitgedrukt?
Ook van goed begaafde jongeren en volwassenen met autisme kan je niet verwachten, dat ze hun eigen handelen in vraag gaan stellen. Dit gaan ze zeker niet doen, wanneer het moeilijke situaties betreft, waarbij gezocht moet worden naar een samenhang tussen gevoelens en gedrag.
B.v. wanneer iemand met autisme erg gespannen (overspannen) is, zoekt hij niet naar gepaster manieren om zich te ontladen.
Is het kind hardnekkig rigide in zijn denken? Hoe dikwijls 'vertaalt' zich dat in: ZO wil ik het en niet anders? En, indien wél anders - wat dan?
En wat is het verband tussen het beperkt sociaal gevoel of bewustzijn en zelfverwonding? Schaamte-gevoelens zijn er dikwijls niet en kunnen dus het gedrag niet sturen. B.v. Een kind wordt geplaagd en reageert met zelfverwonding i.p.v. zich te verweren.
Heeft het kind enorme moeite met (en dus ook weerstand tegen) veranderingen?
Wordt zijn doen en laten gekenmerkt door een beperkt handelingsrepertoire en voortdurende aanpassingsproblemen?
Hoe is het (algemeen) gesteld met de emotionele responsen van het kind?
Komen nog andere vormen van ontremd gedrag voor (b.v. luid krijsen - paniekreacties - 'ontlading' via overbeweeglijk gedrag - ...)?
Is het kind (algemeen) nogal gevoelig voor drukte?
Heeft het kind duidelijk een verhoogde pijndrempel?
Merken we bij het kind een méér dan gewone voorkeur voor het gebruiken van de nabijheidszintuigen? Vaak is de tastzin het meest gekende! gebruikte zintuig (zodat de weg naar zelfverwonding meer voor de hand ligt).
In welke mate wil het kind vrije tijd op zijn of haar manier invullen? Heel dikwijls speelt het kind liefst alleen, heeft het een zéér beperkte belangstelling, en is zijn of haar spel niet constructief, niet zinvol...
De aanpak van het zelfverwondingsgedrag moet dus beginnen met gericht observeren. Dit moet leiden tot een hypothese over de mogelijke functie van dit gedrag: zelfstimulatie, communicatie, ...? (zie vorig tijdschrift) Alvorens in actie te schieten mogen we ook niet vergeten rekening te houden met wat we al weten over dit kind (cfr. supra). We zoeken een antwoord op de vraag: welke andère problemen, gedragingen, reacties,... zouden kunnen 'meespelen', wanneer we het zelfverwondingsgedrag aanpakken?
Méér dan eens volstaat een beetje gezond verstand, om dan al te 'zien' wat er moet gebeuren. Wanneer we b.v. vaststellen, dat het kind zich heel veel bezighoudt met zelfstimulatie (o.a. ook onder de vorm van zelfverwonding), dan kan een alternatieve vorm van stimulatie een uitweg bieden. In de wandelgangen wordt dit "afleiden" genoemd. Het best wordt het kind afgeleid met een activiteit, die voldoende bekend en aantrekkelijk is.
Is zelfverwonding een reactie op druk(te), dan lijkt het logisch, dat een vermindering van die druk (of een verwijdering uit de drukke situatie) een oplossing zou kunnen zijn.
Als het kind via zelfverwonding signaleert dat het een bepaalde taak te moeilijk vindt, dan kan men bekijken, hoe men die taak zou kunnen vereenvoudigen. Moeilijker wordt het, wanneer het zelfverwondingsgedrag zich als een gewoonte heeft 'geïnstalleerd'. Het is dus van het grootste belang, het zelfverwondingsgedrag in de kiem te smoren. Is het onheil echter al geschied, dan zal het er op aankomen, het kind die gewoonte af te Ieren - en wel zo, dat ze niet vervangen wordt door even ernstig probleemgedrag (zoals agressie of destructief gedrag naar voorwerpen toe). Misschien werd in het verleden bij dit kind al een andere gewoonte met succes afgeleerd, en kunnen we daaruit wat inspiratie halen...
Wellicht zal er nog moeten gezocht en worden bijgestuurd, terwijl het probleemgedrag al aangepakt wordt.
2 opmerkingen:
Onze jongste deed dit door hoofdbonken (met zijn hoofd tegen de muur) of op zijn hoofd te slaan. Hij doet dit in situaties waarin hij enthousiast is en hij overprikkeld raakt. Merkwaardig genoeg alleen in voor hem fijne situaties. Wij hebben steeds hem rustig gezegd dat we dat niet willen zien. Nu slaat hij met zijn vuisten op de borst (drie keer) en springt (drie keer). Hij moet toch ontladen. Wij moeten soms wel lachen hij is dan net Tarzan! Miek
http://chriskrastdoorblogland.blogspot.com/2011/10/denk-anders.html?spref=tw
Een reactie posten