Google+ Autisme, wat nu..?: Help, mijn broer/zus heeft autisme!

zondag 2 oktober 2011

Help, mijn broer/zus heeft autisme!

Help, mijn broer/zus heeft autisme!

Kinderen en jongeren met een broer/zus met autisme hebben het niet altijd gemakkelijk. Hij/zij praat daar misschien niet snel over of weet niet goed hoe voor zichzelf op te komen. De omgang met een kind met een vorm van autisme vereist veel aandacht, inlevingsvermogen en geduld. Niet alleen van ouders, maar ook van de broers en zussen. Zij zijn vaak geneigd hun ouders te helpen om hun taak te verlichten. Vaak hebben ze het gevoel in de schaduw te staan van hun broer of zus met autisme. Praten met andere broers en/of zussen (lotgenoten) die ook in zo’n situatie verkeren kan hen ondersteunen.

Wat betekent het voor jou als je broer of zus autisme heeft?
Mensen met autisme hebben een stoornis in het omgaan met andere mensen en dingen. Al vanaf een hele jonge leeftijd hebben ze moeite met het maken van contact met anderen. Alle contacten die iemand met autisme met anderen heeft, gaan anders dan normaal. Iemand met autisme snapt niet hoe andere mensen zich voelen. Als een persoon met autisme iemand anders ziet huilen, dan snapt hij of zij niet dat deze persoon verdriet of pijn heeft. Ze kunnen hier dan bijvoorbeeld hard om gaan lachen. Een persoon zonder autisme snapt dat je iemand die huilt niet gaat uitlachen, maar juist gaat troosten. Mensen met autisme kunnen dat niet begrijpen en weten dus niet hoe ze daar mee om moeten gaan.

Als je broer of zus autisme heeft, doet hij of zij het liefst veel hetzelfde: sommige dingen vinden ze zo leuk, dat ze dat altijd wel kunnen doen. Ook vinden mensen met autisme het fijn om te weten wat ze wanneer gaan doen. Het liefst gaan ze elke dag op precies dezelfde tijd uit bed, eten en slapen. Voor mensen met autisme geeft dit een rustig gevoel: zo weten ze waar ze aan toe zijn.

Mensen met autisme hebben vaak moeite met het praten met andere mensen. Hoeveel moeite ze hier mee hebben, kan per persoon heel erg verschillen. Sommige mensen met autisme kunnen helemaal niet praten, anderen kunnen goed praten, maar weten niet goed wat alles betekent. Als je tegen iemand met autisme zegt ‘ik schrik me een hoedje!’, kunnen ze niet goed snappen dat je dan natuurlijk niet écht een hoedje op hebt. Mensen met autisme vinden het lastig om ‘zomaar’ met iemand te praten. Een praatje maken bij de supermarkt of de bushalte is voor de meeste mensen heel normaal. Voor mensen met autisme is dit erg moeilijk.

Hoe erg iemand last heeft van autisme, kan heel verschillend zijn. Sommige mensen snappen niks van de wereld om zich heen, kunnen niet praten en wonen hun hele leven in speciale tehuizen. Andere mensen lukt dit veel beter en kunnen met een beetje hulp goed in een hun eigen huis wonen. Er zijn dus veel verschillende soorten autisme.

Tips in de omgang met een broer of zus met autisme

· Zeg wanneer je wél tijd hebt wanneer je broer/zus jouw aandacht vraagt terwijl je er op dat moment geen tijd hebt.
· Stoor je broer/zus niet als hij/zij ergens mee bezig. Laat hem/haar rustig zijn/haar gang laten gaan; hij/zij wil graag alleen spelen.
· Als jij boos bent, ga dan iets aan ontspanning doen en ga niet in de buurt van je broertje of zusje zitten. Zo kun je ruzie voorkomen.
· Zoek naar een fijne manier om je gevoelens te uiten. Praat ook met iemand over je gevoelens. Dit lijkt misschien moeilijk, maar het lucht vaak op.
· Spreek af met vrienden en/of vriendinnen en onderneem leuke dingen.
· Soms kan contact met andere brussen helpen, doordat je weet dat je allemaal tegen dezelfde dingen aanloopt. Lotgenoten kun je opzoeken via internet www.brusjes.nl. Ook kun je ze natuurlijk tegenkomen bij de brussengroep van MEE.



4 opmerkingen:

Anoniem zei

mijn zusje heeft een vorm van autisme, en soms kan ik gewoon zo boos op haar worden. mijn ouders dan die allemaal hulp krijgen en zich veel met mijn zusje bemoeien!Dan denk ik ben ik ook nog persoon en dochter van jou!? daarom bedankt voor de tips! x. Laura

Anoniem zei

Ik bevind mij in een familie crisis vanwege Autisme. Er wordt op sites die over dit onderwerp gaan erg negatief gesproken over de buitenwereld die er niets van begrijpt. Misschien is het tijd om ook eens naar de buitenwereld te luisteren. Wat zijn hun frustraties? Er ontstaat een grote kloof in mijn familie en als ik zo lees niet alleen bij ons..

Anoniem zei

ik heb een twee jaar oudere broer met autisme, ik heb niet het idee dat mijn ouders niet genoeg aandacht aan mij besteden trouwens ;). Mijn broer (16 jaar) is helemaal niet goed bezig (foute vrienden, roken,stelen,drinken)we hebben geen goede band dus kan ik hem er niet op aanspreken... Wel krijg ik via roddels en geruchten allerlei verhalen van wat hij laatst dan weer heeft uitgespookt. ik ben bang dat ik het zusje van .. zal zijn en dat mensen gaan denken dat ik me ook zo gedraag terwijl het met mij wel goed gaat (hij zit in hetzelfde jaar maar lager niveau (lees; 2 jaar verschil en dezelfde cito score)) hij gaat nu proberen om af te zakken naar gtl.. iemand tips voor het zusje van ?

Anoniem zei

Als ik dingen lees over autisme zie ik vaak dat dat overeen komt met het gedrag van mijn zus maar ik kan niet goed met haar om gaan door deze tips weet ik al veel meer bedankt ! 😘

Zoeken in Bol.com