Relaties met docenten e.a.
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Gezichtsuitdrukkingen en gebaren worden slecht
opgemerkt en begrepen
Weinig idee wat er in anderen omgaat,
bedoelingen worden slecht begrepen. Weinig
wederkerigheid in communicatie
Neemt zelf geen initiatief om problemen voor te
leggen of vragen te stellen
Koppigheid
Faalangst
|
Geef zo duidelijk mogelijk aan wat er wordt verwacht,in heldere taal die maar voor één uitleg vatbaar is; herhaal zonodig met extra aanwijzingen
Voorzichtigheid bij het opbouwen van een relatie
(emotioneel neutrale reacties hebben de voorkeur).
Wees precies en betrouwbaar bij afspraken
Leer de leerling hoe hij hulp kan vragen, oefen dit
desnoods met vraagzinnetjes
Onderscheid dit van angst
Herken paniek
|
Relaties met klasgenoten
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Door naïviteit en zaken letterlijk nemen niet
begrijpen van leugentjes en oneerlijkheid
Object voor buitensluiten, negeren, pesten,
treiteren
Problemen bij werken in groepjes
|
Bescherm de leerling, probeer te relativeren en
woede of angst te begrenzen
Voorlichting klas, organiseren van buddysysteem
(te zwaar voor een leerling alleen)
Leerkracht/docent wijst een combinatie aan of
staat alleen werken toe
|
Inzicht in eigen functioneren
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Onvoldoende inzicht in eigen functioneren
|
Voorzie in informatie
Biedt gesprek aan
Voorzie in feedback en hulplijstjes
Stimuleer contact met andere leerlingen met
Asperger / ASS
|
Schoolorganisatie
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Onzekerheid en angst bij veranderingen, wisseling leerkracht / docent / vak / lokaal
onzekerbeid en angst bij wisseling van lokalen;
invulling pauze
|
Bij voorkeur dagelijks contact met mentor over
veranderingen.
Regels en afspraken op schrift (visualiseren)
Maak afspraken, zet buddy in, sta toe binnen te blijven of eerder of later van lokaal te wisselen (als de gangen weer leeg zijn)
|
Schoolwerk
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Traagheid door informatieverwerkingsprobleem
Problemen om functies en vaardigheden te combineren (schrijven en luisteren)
Te veel in details blijven steken
Te perfectionistisch
Omgaan met specifieke angsten
Omgaan met preoccupaties
|
Korte overzichtelijke taken, extra tijd, individuele
opstart en beëindiging taak
Voorzie in technische ondersteuning (gebruik
laptop)
Geef hoofdlijnen, overzichten, pre-teaching
Bescherm leerling en stimuleer relativering
Begrip, tolerantie en attentie
Gebruiken, maar ook in goede banen leiden
|
Beoordeling schoolwerk
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Bij beoordeling rekening houden met:
|
In details blijven steken
Verkeerde associaties gemaakt
De vraag te letterlijk genomen
Foute antwoorden moeten beoordeeld worden met inachtneming specifieke problemen van de
leerling
|
Prikkels en zintuigen
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Overgevoeligheid voor prikkels Ondergevoelige zintuigen |
Geef leerling een rustige plaats, sta gebruik koptelefoon toe
Stimuleer met multi-sensorische aanpak
|
Taalproblemen
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Stimuleer leeftijdadequaat taalgebruik
Vermijd zonodig hardop lezen / overhoren
Begeleid spreekbeurten zorgvuldig
|
Gymnastiek
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Motorische problemen
Zintuiglijke problemen
Angst en onzekerheid
|
Geef vaste taak bij voorbereiding
Maak afspraken over een plaats om even bij te
komen
Ontsla de leerling desnoods van de verplichting aan alle oefeningen mee te doen
|
Huiswerk
Probleemgebied
|
Mogelijke strategieën
|
Noteren huiswerk
Vergeten op te schrijven
Spullen vergeten
Opstart- en stopproblemen
|
Zorg voor vast moment, voorzie in regels
(huiswerkbuddy)
Lijstje met adressen klasgenoten (buddy)
Lijstjes, reminders en evt. extra set boeken, etui, schrijfmateriaal
Maak afspraken en wees beslis
|
Uit: Balans, april 2009
Aanbevolen literatuur:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten