Tieners met hoogfunctionerend autisme kunnen baat hebben bij een training in sociale vaardigheden. Uit onderzoek blijkt dat het hen helpt om beter te functioneren en om te gaan met leeftijdsgenoten.
De University of California, Los Angeles (UCLA) ontwikkelde een cursus in sociale vaardigheden voor tieners met problemen als een aandoening in het autistisch spectrum, ADHD en depressie.
Deze training bleek op de korte termijn effectief, maar het was nog onbekend of de nieuw verworven sociale vaardigheden wel bleven hangen.
Rollenspellen
De cursus genaamd PEERS (Program for the Education and Enrichment of Relational Skills) duurt 14 weken. Elke week krijgen deelnemers 90 minuten les in sociale vaardigheden met behulp van rollenspellen, coaching en gedragsoefeningen.
Ze krijgen ook huiswerk mee, zoals iemand van school thuis uitnodigen. Hun ouders leren in aparte sessies hoe ze hun kinderen het beste kunnen begeleiden.
Onderzoek laat zien dat tieners met hoogfunctionerend autisme baat hebben bij de cursus. De vaardigheden die ze aanleerden, waren 14 weken na de cursus nog steeds aanwezig en bleven in sommige gevallen zelfs beter worden.
Activiteiten
Deelnemers namen na de cursus vaker deel aan activiteiten met klasgenoten. Zowel hun ouders als docenten gaven aan dat de deelnemers minder last hadden van gedragsproblemen.
"Tieners lieten niet alleen zien dat ze betere sociale omgangsvormen hadden en sociale vaardigheden beter begrepen. Ze gingen ook vaker om met leeftijdsgenoten, omdat ze de benodigde vaardigheden hadden geleerd om vrienden te maken en houden”, zegt Elizabeth Laugeson.
“Het laat zien dat tieners met autisme sociale vaardigheden kunnen aanleren en dat ze deze handvatten ook na het programma behouden, wat hun kwaliteit van leven verbetert."
1 opmerking:
grote en mooie delen, ben ik eigenlijk een bezoek op eerste keer naar dit blog andi vinden het erg behulpzaam en informatief, hopen dat u het houden en zal blijven doorgaan met ons te delen
http://www.result.pk/karachi-board-result.html
Een reactie posten