Google+ Autisme, wat nu..?: Spelenderwijs leren Communiceren

zondag 5 februari 2012

Spelenderwijs leren Communiceren

300 Activiteiten en Spellen voor Kinderen met Autisme

Kinderen met autisme zijn vaak minder gemotiveerd dan andere kinderen om te communiceren en praten. Spel is het meest succesvolle gereedschapschap om communicatievaardigheden te ontwikkelen.

In Spelenderwijs leren communiceren wordt hiervoor een breed scala aan materialen en strategieën aangeboden. Motiveren houdt in: enthousiasmeren en wekken van interesse. Er is geen hapklare oplossing om dit voor elkaar te krijgen, aangezien niet alle kinderen van dezelfde dingen houden en hun voorkeuren kunnen veranderen. Aan ons als volwassenen de taak om dit in het oog te houden. Een belangrijke sleutel bij motiveren is plezier. Met de spellen en activiteiten in dit boek is daar volop keus voor.

Spelenderwijs leren communiceren is ingedeeld in enkele hoofdthema's: motiveren met eten, motiveren met speelgoed, motiveren met sociaal spel, motiveren met buitenspelen, motiveren thuis en op school. De spellen en activiteiten kunnen in veel verschillende situaties worden toegepast door zowel ouders, leerkrachten, therapeuten als andere betrokkenen.

Dit gemakkelijk leesbaar boekje is het resultaat van de samenwerking tussen een taaltherapeute en een leerkracht met jarenlange ervaring met autistische kinderen. Communiceren is voor deze categorie kinderen niet vanzelfsprekend.

Verdeeld over vijf hoofdstukken hebben de auteurs driehonderd spelletjes en activiteiten gerubriceerd die het communicatieproces kunnen bevorderen: eten, speelgoed, sociaal spel, buitenspelen en thuis/school.

Door de concrete tips is het een direct bruikbaar boek voor zowel ouders als leerkrachten en therapeuten. De doelgroep is dan ook breed en ongetwijfeld enthousiast over dit hulpmiddel.

Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com