Google+ Autisme, wat nu..?: Hulp van familie om hoge zorgkosten

maandag 8 juli 2013

Hulp van familie om hoge zorgkosten

Door de uitdijende zorgkosten moeten patiënten vaker een beroep doen op de omgeving, in plaats van professionele hulpverleners in te schakelen. Annelien Ziengs (28) heeft Asperger en vroeg naasten om hulp.

Op haar 15e werd Ziengs verteld dat ze het autismesyndroom Asperger heeft. Daarop volgde het advies de havo en vervolgopleidingen te vergeten, vertelt ze nog altijd verontwaardigd. „Mensen met autisme hebben ‘t al moeilijk zat, werd gezegd door deskundigen. Ik moest niet denken dat ik veel zou bereiken.”

Ambitieuze toekomstplannen
De welbespraakte Ziengs had namelijk wel degelijk ambitieuze toekomstplannen, vertelt ze in haar woonplaats Zwolle. „Mijn grote droom was tekenen. Ik deed toch havo, en slaagde ook voor het toelatingsexamen van de kunstacademie, en haalde hoge cijfers.”

Makkelijk was het niet. Teveel aan prikkels is het probleem bij Asperger, zegt ze. „Het is soms net of er vuurwerk in mijn hoofd afgaat. Informatie komt heftig binnen en wordt te snel verwerkt.”

In het tweede jaar gaat het mis als Ziengs een langere time-out nodig heeft. Ze woonde inmiddels met hulp van een thuisbegeleidster op kamers. „Gelukkig haalde ik wel MBO-interieurtekenen. Daarna kreeg ik ook ondersteuning van een jobcoach. Sindsdien heb ik kantoorbanen gehad. Bij een werkgever zelfs 2,5 jaar.”

Werkloos
Toch raakte de onlangs getrouwde Ziengs vier maanden geleden werkloos. „Zonder baan heb ik geen dagbesteding. Hierdoor raak ik erg ontregeld. Ik was bang dat ik zou instorten.” Om te voorkomen dat ze meer professionele hulp zou moeten vragen, klopte Ziengs aan bij de stichting de Eigen Kracht Centrale in Overijssel. Regiomanager Anke Siegers legt het principe uit.

„Iedereen met een probleem, van schulden, echtscheiding tot psychische en verslavingsproblemen kan een beroep op ons doen. Onze freelance coördinatoren verzamelen vervolgens als ceremoniemeesters zoveel mogelijk mensen uit de omgeving van iemand.”

Eigen Krachtconferentie
Familieleden, vrienden en soms hulpverleners komen vervolgens bij elkaar in een Eigen Krachtconferentie. „Ze worden uitdrukkelijk niet om hulp gevraagd in eerste instantie, maar gevraagd om mee te denken over de situatie van de hulpvrager, en mee te beslissen op welke wijze die verbeterd kan worden.”

Blom vroeg haar ouders, zus, en vrienden te komen. „Ik vroeg of ze me wilden steunen nu ik geen werk had en bang was om de dag niet door te komen. Het was mooi om te zien hoe iedereen met elkaar oplossingen bedacht. Zij kennen me, alleen wist nog niet iedereen hoe het precies werkte met Asperger.”

Vangnet
Soms helpt alleen al samen de hond uitlaten, of even in de stad kunnen afspreken met iemand, zegt Ziengs, die blij is met haar inmiddels goed geïnformeerde vangnet. Nu hoopt ze snel aan de slag te gaan in grafische vormgeving of misschien zelfs in het begeleiden van studenten met autisme. „Ik weet waar ze tegenaan lopen, en kan goed uitleggen hoe ze het anders kunnen aanpakken.”

spitsnieuws.nl




Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com