Google+ Autisme, wat nu..?: Hoe moet je omgaan met een autistische baas?

woensdag 24 juli 2013

Hoe moet je omgaan met een autistische baas?

Probeer een autistische baas in zijn eigen taal aan te spreken, zegt Toine Rongen, auteur van het boek Help! Mijn baas is gestoord. "Kruip in zijn huid, maak contact met hem door zijn gedrag en manier van denken te 'spiegelen'. Overtuig hem met getallen, uren en grafieken. Verdiep je in hem, wellicht dat je hem dan begrijpt."

Autisten communiceren anders, pas je daarop aan, zegt Rongen. "Kom beslagen ten ijs, zorg dat je namens een groep spreekt en niet in je eentje. Verneder hem niet, neem hem serieus." Volgens Rongen is het te makkelijk om te zeggen: 'ik heb een autistische baas, hij is gestoord, ik geef het op'.

KARAKTER
Het zou goed zijn als de baas tegen werknemers open is over zijn karakter, zegt Rongen. "Dat hij zegt: ‘ik ben moeilijk in de omgang, ik zit bovenop je, ik wil al je whereabouts, ik ben van de kaart als je je niet aan afspraken houdt’. Dat zou goodwill creëren."

Het is maar de vraag of deze baas daadwerkelijk autistisch is, zegt Marjolijn Busman, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. "Uit de brief is dat niet goed af te leiden. Misschien is het de interpretatie van deze werknemer", zegt ze. "Zeker is dat de baas een groot probleem heeft met delegeren."

ZO GESTRUCTUREERD EN INZICHTELIJK MOGELIJK
Ze adviseert de werknemer om alles zo gestructureerd en inzichtelijk mogelijk te maken voor de baas. En zorg voor een vast aanspreekpunt op de werkvloer. Probeer onverwachte situaties te vermijden en bereid hem voor op veranderingen. En, zegt Busman, maak afspraken en boodschappen visueel met behulp van schema’s, pictogrammen of een planbord.

Bron: nrc.nl/carriere/






Geen opmerkingen:

Zoeken in Bol.com