Communicatieve Interventies Voor Kinderen Met Autisme
Deze publicatie is opgebouwd rond een uitgebreid onderzoeksinstrument, met daarbij honderden creatieve ideeën om aan de slag te gaan rond sociaal-communicatieve leerdoelen. De vele achtergrondinformatie over perspectieven binnen autisme en de concrete richtlijnen voor het ontwikkelen en toepassen van leerdoelen maken dat dit boek een goed evenwicht biedt tussen theorie en praktijk.
Het onderzoeksinstrument, ‘The Assessment of Social and Communication Skills for Children with Autism’, bevat een set vragenlijsten die begeleiders in staat stellen om een gedetailleerd profiel op te stellen van de vaardigheden van het autistische kind in meer dan 100 subvaardigheden rond sociale en communicatieve vaardigheden, om van daar uit een gericht interventieplan op te stellen.
Bij elke subvaardigheid hoort een activiteitenfiche met specifieke richtlijnen om geïndividualiseerde leerdoelen op te stellen rond o.a. wederkerigheid, imitatie, sociaal spel, groepsvaardigheden en sociale communicatie.
De voorgestelde leeractiviteiten kunnen zowel thuis als op school nuttig zijn, en zijn zo opgesteld dat ze individueel aangepast kunnen worden aan de noden en mogelijkheden van elk kind afzonderlijk.
Doe-Kijk-Luister-Zeg bevat ook eenvoudig te gebruiken observatieformulieren die helpen om de vooruitgang van het kind in kaart te brengen.
Dr. Kathleen Quill geeft trainingen en seminars in meer dan 20 landen. Haar werk spitst zich toe op het integreren van gedrags- en ontwikkelingstherapie, waarbij ze innovatieve oplossingen ontwikkelt om de de kloof te dichten tussen wetenschappelijk onderzoek en dagelijkse praktijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten