een beter begrip van kinderen met autisme en Asperger
Hoe weet u dat uw kind vrolijk of verdrietig is, moe is of honger heeft, als het alleen maar wil praten over wespen of de kleur van treindeuren? Wat kunt u doen om een negenjarig kind dat honderden keren per dag vragen stelt over de dood gerust te stellen? En hoe kunt u een koesterende relatie opbouwen als uw kleine meid niet graag wordt aangeraakt?
Ouder zijn van een kind met autisme of het syndroom van Asperger wordt door zulke vragen een reis door onbekend terrein. Daarom is het zo belangrijk dat wij begrijpen hoe kinderen met deze stoornissen werkelijk denken en voelen en de frappante manieren waarop hun hersenen anders werken dan die van 'gewone' kinderen. Door aangrijpend te vertellen over kinderen waarmee hij heeft gewerkt, helpt Peter Szatmari u de wereld door de ogen van uw kind te zien. Dit boek vol compassie laat zien dat een beter begrip van de ervaringen van uw kind de band kan verdiepen die leren en groei bevordert en u kunt helpen een weg te vinden naar een betere toekomst.
zondag 16 februari 2014
donderdag 13 februari 2014
Geprikkeld om te weten

Auteurs Valérie Van Hees, Herbert Roeyers
In het boek ‘GEPRIKKELD OM TE WETEN – studeren met autisme’ worden de inzichten uit de documentaire verder uitgediept door een antwoord te formuleren op volgende vragen: Wat is een autismespectrumstoornis (ASS)? Hoe vaak komt ASS voor? Wat weet men over de oorzaak? Wat leert hersenonderzoek ons? Hoe wordt de informatie verwerkt? Zijn er bijkomende problemen en specifieke sterktes? Voor welke uitdagingen komen studenten met ASS precies te staan zowel in de overstap naar als in het hoger onderwijs zelf? Welke begeleiding kan men bieden?
De wetenschappelijke inzichten worden in het boek geduid met concrete getuigenissen van (oud-) studenten met ASS in het hoger onderwijs en inzichten uit kwalitatief onderzoek.
De dvd met de documentaire en preview (Engels en Nederlands ondertiteld) wordt gratis bijgeleverd.
Meer informatie bekijk www.studerenmetautisme.be
KompASS voor studiesucces
wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme
Studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) melden zich steeds vaker aan voor een studie in het hoger onderwijs. Veel studierichtingen in het hoger beroepsonderwijs en op universiteiten zijn geschikt voor deze groep jonge mensen. Ambitieuze scholieren met vaak specifieke mogelijkheden, vaardigheden en kennis. In het hoger onderwijs kunnen deze kwaliteiten verder worden ontwikkeld en tot volle ontplooiing komen. Desondanks lopen studenten met ASS veel risico op studievertraging en studie-uitval.
Deze wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme is samengesteld door studentendecanen en studiekeuzeadviseurs werkzaam bij Fontys Hogescholen. Zij hebben hun ervaring en aanpak met het werken met studenten met ASS bijeengebracht in deze uitgave. Ook studenten zijn daarbij betrokken.
Dit boek in de Reeks Educatief bevat informatie die de behoefte aan extra aandacht voor studenten met ASS onderbouwt. Aandacht die nodig is vanaf het moment dat de student een studiekeuze wil maken. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de studie ligt er ook een taak voor studieloopbaanbegeleiders en docenten om - binnen de wettelijke mogelijkheden - studenten met ASS te begeleiden naar een succesvolle afronding van de studie.
Dit KompASS voor studiesucces levert daarmee een bijdrage aan meer kennis over autisme in het algemeen en over studeren met ASS in het bijzonder. Een pleidooi voor studenten met ASS die willen studeren in het hoger onderwijs.
Over de auteur(s):
Fontys Reeks Educatief
Deze reeks is een initiatief dat in 2005 genomen werd door Fontys Pabo Eindhoven en het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg.
Coördinator van de reeks is Jan van Balkom
Studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) melden zich steeds vaker aan voor een studie in het hoger onderwijs. Veel studierichtingen in het hoger beroepsonderwijs en op universiteiten zijn geschikt voor deze groep jonge mensen. Ambitieuze scholieren met vaak specifieke mogelijkheden, vaardigheden en kennis. In het hoger onderwijs kunnen deze kwaliteiten verder worden ontwikkeld en tot volle ontplooiing komen. Desondanks lopen studenten met ASS veel risico op studievertraging en studie-uitval.
Deze wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme is samengesteld door studentendecanen en studiekeuzeadviseurs werkzaam bij Fontys Hogescholen. Zij hebben hun ervaring en aanpak met het werken met studenten met ASS bijeengebracht in deze uitgave. Ook studenten zijn daarbij betrokken.
Dit boek in de Reeks Educatief bevat informatie die de behoefte aan extra aandacht voor studenten met ASS onderbouwt. Aandacht die nodig is vanaf het moment dat de student een studiekeuze wil maken. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de studie ligt er ook een taak voor studieloopbaanbegeleiders en docenten om - binnen de wettelijke mogelijkheden - studenten met ASS te begeleiden naar een succesvolle afronding van de studie.
Dit KompASS voor studiesucces levert daarmee een bijdrage aan meer kennis over autisme in het algemeen en over studeren met ASS in het bijzonder. Een pleidooi voor studenten met ASS die willen studeren in het hoger onderwijs.
Over de auteur(s):
Fontys Reeks Educatief
Deze reeks is een initiatief dat in 2005 genomen werd door Fontys Pabo Eindhoven en het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg.
Coördinator van de reeks is Jan van Balkom
woensdag 12 februari 2014
Autismespectrumstoornissen bij volwassenen
Een praktische gids voor volwassenen met ASS, naastbetrokkenen en hulpverleners
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor volwassenen met een autismespectrumstoornis (ASS). Tot ongeveer tien jaar geleden werd ASS vooral bij kinderen herkend en gediagnosticeerd. Dat ASS ook voor kon komen bij volwassenen of dat kinderen met ASS volwassen worden, daar werd vreemd genoeg niet aan gedacht.
Inmiddels is duidelijk geworden dat de symptomen veranderen naarmate men volwassen wordt. En hoewel ASS zeker ook positieve kwaliteiten met zich meebrengt - zoals een goed oog voor detail, doorzettingsvermogen, oprechtheid, gevoel voor humor, betrouwbaarheid en consequentheid - blijven er helaas ook veel beperkingen.
In Autismespectrumstoornissen bij volwassenen beschrijft Annelies Spek wat we op dit moment weten over ASS. In het eerste deel staat ze stil bij de oorzaken en de rol van erfelijkheid en omgevingsfactoren daarin. Ook gaat ze in op de bijzonderheden in de informatieverwerking van mensen met ASS. In het tweede deel komen de gedragskenmerken aan bod zoals deze beschreven worden in de DSM-5. In het derde deel gaat Annelies Spek in op een aantal belangrijke thema's, zoals het diagnostisch proces, seksualiteit en verschillen tussen mannen en vrouwen met ASS. Het boek sluit af met een hoofdstuk over hoe autisme zich ontwikkelt over de verschillende levensfasen.
Door de heldere stijl, praktische tips en adviezen is dit boek zowel geschikt voor volwassenen met ASS zelf, als voor betrokkenen, zoals familieleden en werkgevers. Daarnaast kan het boek gebruikt worden door hulpverleners om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen, of als aanvulling bij het geven van psycho-educatie.
Annelies Spek is als klinisch psycholoog en senior onderzoeker werkzaam bij het Centrum Autisme Volwassenen, GGZ Eindhoven. De illustraties zijn gemaakt door René Hazebroek, www.rhaillustraties.nl.
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor volwassenen met een autismespectrumstoornis (ASS). Tot ongeveer tien jaar geleden werd ASS vooral bij kinderen herkend en gediagnosticeerd. Dat ASS ook voor kon komen bij volwassenen of dat kinderen met ASS volwassen worden, daar werd vreemd genoeg niet aan gedacht.
Inmiddels is duidelijk geworden dat de symptomen veranderen naarmate men volwassen wordt. En hoewel ASS zeker ook positieve kwaliteiten met zich meebrengt - zoals een goed oog voor detail, doorzettingsvermogen, oprechtheid, gevoel voor humor, betrouwbaarheid en consequentheid - blijven er helaas ook veel beperkingen.
In Autismespectrumstoornissen bij volwassenen beschrijft Annelies Spek wat we op dit moment weten over ASS. In het eerste deel staat ze stil bij de oorzaken en de rol van erfelijkheid en omgevingsfactoren daarin. Ook gaat ze in op de bijzonderheden in de informatieverwerking van mensen met ASS. In het tweede deel komen de gedragskenmerken aan bod zoals deze beschreven worden in de DSM-5. In het derde deel gaat Annelies Spek in op een aantal belangrijke thema's, zoals het diagnostisch proces, seksualiteit en verschillen tussen mannen en vrouwen met ASS. Het boek sluit af met een hoofdstuk over hoe autisme zich ontwikkelt over de verschillende levensfasen.
Door de heldere stijl, praktische tips en adviezen is dit boek zowel geschikt voor volwassenen met ASS zelf, als voor betrokkenen, zoals familieleden en werkgevers. Daarnaast kan het boek gebruikt worden door hulpverleners om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen, of als aanvulling bij het geven van psycho-educatie.
Annelies Spek is als klinisch psycholoog en senior onderzoeker werkzaam bij het Centrum Autisme Volwassenen, GGZ Eindhoven. De illustraties zijn gemaakt door René Hazebroek, www.rhaillustraties.nl.
maandag 10 februari 2014
Waarom ik soms op en neer spring
de eigen stem van een 13-jarige jongen met autisme
Het is vrij moeilijk om het gedrag en de belevingswereld van een autist te begrijpen. In 'Waarom ik soms op en neer spring' geeft Naoki Higashida antwoord op de vragen die iedereen zich altijd bij autisme stelt. Naoki was dertien toen hij dit boek schreef. Dat is op zich al bijzonder maar als je weet dat hij autistisch is, is het nog opmerkelijker. Het is een verhelderend en inspirerend boek voor iedereen die in het begrijpen van een ander is geïnteresseerd, ouders, familie, verzorgers en leerkrachten van autistische kinderen. Naoki bewijst dat ook mensen met autisme over fantasie, humor en empathie beschikken en maakt ons op een indringende en ontroerende manier duidelijk hoe belangrijk geduld en begrip zijn.
Met een inleiding van David Mitchell.
Het is vrij moeilijk om het gedrag en de belevingswereld van een autist te begrijpen. In 'Waarom ik soms op en neer spring' geeft Naoki Higashida antwoord op de vragen die iedereen zich altijd bij autisme stelt. Naoki was dertien toen hij dit boek schreef. Dat is op zich al bijzonder maar als je weet dat hij autistisch is, is het nog opmerkelijker. Het is een verhelderend en inspirerend boek voor iedereen die in het begrijpen van een ander is geïnteresseerd, ouders, familie, verzorgers en leerkrachten van autistische kinderen. Naoki bewijst dat ook mensen met autisme over fantasie, humor en empathie beschikken en maakt ons op een indringende en ontroerende manier duidelijk hoe belangrijk geduld en begrip zijn.
Met een inleiding van David Mitchell.
zondag 9 februari 2014
Vriendelijke robot moet relatie tussen mens en robot verbeteren
De 'vriendelijke robot' ERWIN gaat wetenschappers helpen om te begrijpen hoe mensen en robots een meer realistische relatie kunnen ontwikkelen.
Het onderzoeksproject valt onder de universiteit van Lincoln in het Verenigd Koninkrijk. ERWIN, dat staat voor Emotional Robot with Intelligent Network, is ontwikkeld door John Murray van de universiteit van Lincoln.
ERWIN kan tijdens het communiceren met mensen via verschillende gezichtsuitdrukkingen vijf emoties laten zien. Door deze emoties kunnen wetenschappers onderzoeken hoe mensen en robots een meer realistische en diepere relatie kunnen opbouwen.
"Gebaseerd op menselijke interactie en relaties kunnen we karakteristieken en een persoonlijkheid aan een robot toevoegen. Dit maakt de robot wel imperfect, maar ook menselijker", aldus student Mriganka Biswas, die meewerkt aan het project.
Autisme
ERWIN kan ook helpen bij het onderzoek naar relaties van kinderen met autisme, syndroom van Asperger of een hechtingsstoornis, en hoe dergelijke relaties zich bij deze kinderen ontwikkelen.
"Robots worden steeds vaker in verschillende sectoren gebruikt. Maar bij sommige werkzaamheden, zoals het ondersteunen van ouderen of helpen van mensen met autisme, is het noodzakelijk dat robots vriendelijker zijn en meer sympathie en emotie kunnen tonen", zegt Biswas.
Keepon
Een andere robot met de naam Keepon wordt ook in het onderzoeksproject gebruikt. Keepon laat, in tegenstelling tot ERWIN, emoties middels lichaamstaal zien. De wetenschappers willen onderzoeken welke manier van emoties tonen bij mensen het meest effectief is en de meeste interactie oproept.
Het onderzoeksproject valt onder de universiteit van Lincoln in het Verenigd Koninkrijk. ERWIN, dat staat voor Emotional Robot with Intelligent Network, is ontwikkeld door John Murray van de universiteit van Lincoln.
ERWIN kan tijdens het communiceren met mensen via verschillende gezichtsuitdrukkingen vijf emoties laten zien. Door deze emoties kunnen wetenschappers onderzoeken hoe mensen en robots een meer realistische en diepere relatie kunnen opbouwen.
"Gebaseerd op menselijke interactie en relaties kunnen we karakteristieken en een persoonlijkheid aan een robot toevoegen. Dit maakt de robot wel imperfect, maar ook menselijker", aldus student Mriganka Biswas, die meewerkt aan het project.
Autisme
ERWIN kan ook helpen bij het onderzoek naar relaties van kinderen met autisme, syndroom van Asperger of een hechtingsstoornis, en hoe dergelijke relaties zich bij deze kinderen ontwikkelen.
"Robots worden steeds vaker in verschillende sectoren gebruikt. Maar bij sommige werkzaamheden, zoals het ondersteunen van ouderen of helpen van mensen met autisme, is het noodzakelijk dat robots vriendelijker zijn en meer sympathie en emotie kunnen tonen", zegt Biswas.
Keepon
Een andere robot met de naam Keepon wordt ook in het onderzoeksproject gebruikt. Keepon laat, in tegenstelling tot ERWIN, emoties middels lichaamstaal zien. De wetenschappers willen onderzoeken welke manier van emoties tonen bij mensen het meest effectief is en de meeste interactie oproept.
Bron: nutech.nl
Wegens familieomstandigheden gesloten
roman over autisme
De vader van Michelle overlijdt voordat hij haar in zijn armen kan sluiten. Jolanda kan de zorg voor haar dochter niet aan en ze groeit op in het gezin van haar oom. Michelle heeft autisme en knapt af vanwege het vele pesten. Op haar achttiende ontmoet ze, zonder het te weten, haar echte moeder. Er ontstaat een vriendschap, totdat ze erachter komt wie Jolanda echt is en wat de reden was voor haar uithuisplaatsing. Dit kan Michelle niet verwerken en dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op. Zouden ze ooit nader tot elkaar komen?
Psychologische roman van Sigrid Landman. Haar debuut 'Moederen met autisme' is een succes en dit beklemmende verhaal brengt wederom de wereld van autisme dichtbij. De schrijver heeft een geheel autistisch gezin en slaagt erin de lezer mee te voeren naar ongekende hoogte- en dieptepunten.
De vader van Michelle overlijdt voordat hij haar in zijn armen kan sluiten. Jolanda kan de zorg voor haar dochter niet aan en ze groeit op in het gezin van haar oom. Michelle heeft autisme en knapt af vanwege het vele pesten. Op haar achttiende ontmoet ze, zonder het te weten, haar echte moeder. Er ontstaat een vriendschap, totdat ze erachter komt wie Jolanda echt is en wat de reden was voor haar uithuisplaatsing. Dit kan Michelle niet verwerken en dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op. Zouden ze ooit nader tot elkaar komen?
Psychologische roman van Sigrid Landman. Haar debuut 'Moederen met autisme' is een succes en dit beklemmende verhaal brengt wederom de wereld van autisme dichtbij. De schrijver heeft een geheel autistisch gezin en slaagt erin de lezer mee te voeren naar ongekende hoogte- en dieptepunten.
Abonneren op:
Posts (Atom)