Google+ Autisme, wat nu..?

dinsdag 27 augustus 2013

Meer verbanden tussen ADHD en autisme ontdekt

Kinderen met ADHD hebben twintig keer zo vaak een aantal autistische trekken als kinderen zonder ADHD. Dat blijkt uit een onderzoek van Harvard Medical School.

Aan de studie namen 242 kinderen van 6 tot 18 jaar met ADHD deel en een controlegroep van 227 leeftijdsgenoten zonder ADHD. Bij deze deelnemers was geen autisme vastgesteld. De kinderen en hun ouders vulden een aantal vragenlijsten in over hun gedrag. Dit werd vergeleken met de eigenschappen die volgens de algemeen geaccepteerde definitie bij autisme passen.

​Autistisch gedrag
Zo ontdekten de onderzoekers dat 18 procent van de kinderen met ADHD gedrag vertoonde dat gebruikelijk is bij autisten. Bijvoorbeeld een trage taalontwikkeling, moeite met de omgang met anderen en problemen met plannen en organiseren. In de controlegroep had maar 0,87 procent autistische kenmerken.

​Genetisch verband
Volgens de onderzoekers wijst dit onderzoek in combinatie met eerdere studies erop dat ADHD en autisme een bepaald genetisch verband hebben. "De genetische markers voor ADHD worden ook in verband gebracht met autisme. De autistische kenmerken kunnen ook voorkomen bij andere problemen. Ik ben ervan overtuigd dat ze ook kunnen voorkomen bij kinderen met gedragsproblemen en angststoornissen", zegt Joseph Biederman, hoogleraar in de psychiatrie aan Harvard Medical School.

De resultaten van dit onderzoek verschenen in het tijdschrift Pediatrics.

Door: Jolanda Niemantsverdriet
Bronnen:  Medical Xpress  gezondheidsnet.nl





zaterdag 24 augustus 2013

Rots & Water en kinderen met autismespectrum-stoornissen

Rots & Water, een psychofysieke training voor jongens en meisjes voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs, jeugdhulpverlening, jeugddetentie en GGZ. Rots & Water is een evidence based Nederlands programma, ontwikkeld door Freerk Ykema, dat momenteel wereldwijd wordt ingezet in de begeleiding van jongens en meisjes. 

Het programma kan worden beschouwd als een weerbaarheids -programma en anti-pestprogramma, maar dan één dat zich onderscheidt van andere programma's door zijn meervoudige doelstelling en het bredere pedagogische perspectief waarbinnen de training van weerbaarheid samen gaat met de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden.

Het Rots&Water-programma richt zich op de ontwikkeling van positieve sociale vaardigheden en bewustwording in het algemeen en kan worden samengevat onder de noemer – sociale competentietraining. Het programma bedient zich van een unieke psycho-fysieke didaktiek hetgeen wil zeggen dat momenten van fysieke actie worden afgewisseld met momenten van zelfreflectie, kringgesprekken en schriftelijke reflecties.

Anno 2009 zijn 20.000 Rots&Watertrainers opgeleid en hebben zo’n anderhalf miljoen kinderen een training gevolgd. Het programma wordt toegepast in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs (alle schooltypes), hulpverlening, geestelijke gezondheidszorg en lerarenopleidingen.

Ook voor kinderen met ASS
Het programma kan ook worden gebruikt voor kinderen met autismespectrumstoornissen (afgekort ASS). Omdat deze kinderen specifieke kwaliteiten, ontwikkelingsopgaven- en problemen kennen is een nieuw boek geschreven Rots&Water en kinderen met autismespectrumstoornissen. Daarnaast is een gelijknamige, speciale tweedaagse training ontwikkeld voor ouders, docenten en anderen die met kinderen met ASS te maken hebben.

Download Brochure




Daarom zijn sommige autistische kinderen steengoed in wiskunde

Sommige autistische kinderen zijn steengoed in wiskunde. Een nieuw onderzoek verklaart dat nu. Wanneer autistische kinderen een wiskundig probleem voorgeschoteld krijgen, wordt het deel van het brein dat we normaal gebruiken om onder meer gezichten te herkennen, ook ingezet.

Dat schrijven wetenschappers van de Stanford University in het blad Biological Psychiatry. De onderzoekers verzamelden 36 kinderen die tussen de zeven en twaalf jaar oud waren. De helft had autisme. De andere helft deed dienst als controlegroep. De onderzoekers testten het IQ van de kinderen. Ook legden ze de kinderen enkele oefeningen voor.

Probleemoplossing
De kinderen die autisme en een normaal IQ hadden, bleken veel beter te zijn in wiskunde dan de kinderen in de controlegroep met een vergelijkbaar IQ. Om te achterhalen waarom de kinderen zo goed waren in wiskunde, kregen ze enkele vragen voorgelegd. De onderzoekers wilden zo achterhalen hoe de kinderen aan de oplossing voor een wiskundig probleem kwamen: herinnerden ze zich de oplossing? Of rekenden ze het op hun vingers of in hun hoofd uit? Of splitsten ze het probleem in componenten en losten ze die vervolgens stuk voor stuk op om tot de oplossing te komen? Uit het onderzoek blijkt dat de kinderen mat autisme een probleem vaker oplosten door het op te splitsen. Dat suggereert dat ze er analytische strategieën op nahouden en dat hun wiskundige vaardigheden dus niet zozeer op een steengoed geheugen gebouwd zijn.

“ONZE STUDIE ONDERSCHRIJFT HET IDEE DAT ATYPISCHE HERSENONTWIKKELING NIET ALLEEN TOT GEBREKEN, MAAR OOK TOT OPMERKELIJKE COGNITIEVE KRACHT KAN LEIDEN”

In de scan
Vervolgens namen de kinderen plaats in een MRI-scanner. Terwijl ze daar lagen, moesten ze wiskundige vraagstukken oplossen. Uit dat onderzoek bleek dat de kinderen met autisme tijdens het oplossen van problemen meer activiteit vertoonden in het deel van het brein dat we normaal gesproken gebruiken om visuele informatie – waaronder gezichten – te verwerken. Het onderzoek wijst erop dat het brein van autistische kinderen zich iets anders organiseert als er wiskundige problemen moeten worden opgelost. En door die afwijkende organisatie in een specifiek deel van het brein, zijn de kinderen beter in staat om wiskundige vraagstukken correct te beantwoorden.

Autisme
Kinderen met autisme hebben moeite met sociale interacties. Maar steeds meer studies tonen aan dat ze niet alleen met die beperking te maken hebben: vaak hebben kinderen met autisme ook enkele uitzonderlijke kwaliteiten. Wiskundige problemen oplossen is er daar één van. “Eerder onderzoek richtte zich voornamelijk op de zwakheden van kinderen met autisme,” vertelt onderzoeker Vinod Menon. “Onze studie onderschrijft het idee dat atypische hersenontwikkeling niet alleen tot gebreken, maar ook tot opmerkelijke cognitieve kracht kan leiden. We denken dat dat een geruststelling kan zijn voor ouders.”

Menon benadrukt dat niet elk kind met autisme superieure wiskundige vaardigheden heeft. In een toekomstig onderzoek wil hij graag uit gaan zoeken waarom het ene kind deze wel en het andere kind deze niet heeft.

Bron: scientias.nl

Wetenschappelijk artikel:
www.biologicalpsychiatryjournal.com





Klinische psychologe: autisme valt bij meisje niet op

Artsen merken autisme bij meisjes niet of pas veel te laat op. Dat komt doordat de stoornis zich bij meisjes anders uit dan bij jongens.

Klinische psychologe Annelies Spek van het Centrum Autisme Volwassenen van GGZ Eindhoven waarschuwt medici in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde om beter op de vrouwelijke signalen van autisme te letten. Een kwart van de mensen met een 'autisme spectrum stoornis' is vrouw.

Verschillen na kleutertijd
Direct na de kleutertijd treden er duidelijke verschillen op tussen jongens en meisjes met autisme, zegt Spek. Waar jongens zich sociaal gezien wat meer terugtrekken, maken meisjes juist wel contact, maar op een claimende, dwingende manier. "Ze stellen op een obsessieve manier vragen." Jongens met autisme zijn vaak gefascineerd door een speciaal onderwerp, zoals treinen. "Ze kennen dan hele treinroutes uit hun hoofd." Bij de meisjes gaat het vaak om 'gewonere' interesses, zoals in dieren en prinsessen.

"Het afwijkende zit hem dan vooral in de intensiteit waarin zij zich bezighouden met deze interesses en de neiging zich hierin te verliezen. Ze wanen zich echt altijd de prinses, ook tijdens het eten.'' Doordat deze meisjes zich minder terugtrekken en hun fascinaties minder afwijkend zijn, komt hun gedrag normaler en minder autistisch over.

Bron: bndestem.nl





IKON op zoek naar verhalen over Kinderrechten

Op zoek naar verhalen! Please share!

Verslaggeefster Sytske Jellema werkt voor de IKON aan een nieuwe serie jeugddocumentaires van 15 minuten voor Ned 3 (bij Z@PP, doelgroep kinderen 8-14jr) over Kinderrechten onder de titel: 'Mensjesrechten'.

Hierin vertelt zij verhalen van kinderen (tot ca. 14 jaar) wier rechten (zoals vastgelegd in het Kinderrechtenverdag) onder druk staan.

Zo kan het gaan over een kind met autisme dat geen passend onderwijs kan vinden, (recht op onderwijs) of over een kind dat in god gelooft maar atheïstische ouders heeft die daar niets van willen weten (recht op beoefening van godsdienst) of een kind dat in armoede leeft (recht op een goede levensstandaard), een kind waarvan de ouder dreigt te worden uitgezet omdat die illegaal is (recht op verzorging en omgang met beide ouders), een kind waarvan de privacy wordt geschonden doordat moeder steeds het dagboek leest (recht op privacy) etc. 

"Het kan heel klein zijn, hoeft niet dramatisch groot. We zijn geen tribunaal, maar vragen wel aandacht voor de rechten van het kind door de ogen van het kind. We focussen in eerste instantie voornamelijk op Nederland in deze serie, maar verhalen uit het buitenland zijn ook welkom!"

Ken je verhalen waarvan je denkt dat het goed zou zijn als ze verteld worden? En denk je dat het kind in kwestie in staat is om de hoofdpersoon in een documentaire te zijn? Mail dan naar: sytske.jellema@ikon.nl

De opnamen zijn al in september-oktober-november en de uitzendingen in december 2013.

Dit bericht mag gedeeld worden. Bedankt!






donderdag 22 augustus 2013

Geen herkeuring meer bij autisme

De standaard periodieke herkeuring voor het rijbewijs komt te vervallen voor autisten. Minister Schultz van Haegen is het eens met de Gezondheidsraad dat de herkeuring niet langer nodig is.

Voor mensen met een autistische stoornis blijft de keuring bij de eerste aanvraag voor het rijbewijs wel bestaan. En in uitzonderlijke gevallen kan een onafhankelijk specialist het CBR adviseren na drie of vijf jaar toch een herkeuring te doen.

Verkeersveiligheid
Volgens de Gezondheidsraad heeft het afschaffen van de standaard herkeuring geen gevolgen voor de verkeersveiligheid, omdat het ziektebeeld in de loop van de tijd niet verergert.

De maatregel van Schultz past in haar beleid om het systeem van herkeuringen voor het rijbewijs te vereenvoudigen. Eerder is de standaard herkeuring voor mensen met ADHD al geschrapt.




maandag 19 augustus 2013

Tiener wil autisme aanpakken met Google Glass




Door: Tommy Thijs

Een Duitse 18-jarige tiener heeft een applicatie voor Google Glass ontwikkeld die de gemoedstoestand van een gesprekspartner van zijn gezicht afleest en die informatie aan de gebruiker doorgeeft. 

Psychiaters zijn enthousiast over de ontwikkeling, omdat ze geloven dat die personen met een autismestoornis kan helpen.

Catalin Voss is een 18-jarige Duitser die in oktober mag beginnen aan de prestigieuze Stanford-universiteit in het Californische Palo Alto, waar tal van tech-bedrijven gevestigd zijn. Voss werd geselecteerd na steun van de legendarische computerwetenschapper en Macintosh-'founding father' Steve Capps, met wie hij nu samenwerkt in de startup PayNearMe.

Eye-tracking
Voss heeft ondertussen ook al zijn eigen bedrijfje opgericht, met de naam Sension. Dat bedrijf mikt vooral op de educatieve sector en wil software ontwikkelen die het mogelijk maakt om oogbewegingen te volgen, zodat lessen en colleges afgestemd kunnen worden op het gedrag van de studenten. Wanneer iemand bijvoorbeeld niet meer oplet en niet meer naar een lesvideo kijkt, registreert Sension dat en kan de docent daarop inspelen.

Maar Voss' software biedt ook andere mogelijkheden: zo moet het mogelijk zijn om gezichtsherkenning te integreren in de software, zodat die, in Google Glass, de gebruiker meer informatie kan geven over de gezichtsuitdrukking en emoties van anderen. Dat kan een grote hulp zijn voor mensen met een autisme- of andere stoornis.

Psychiaters enthousiast
Voss kreeg voor zijn idee al een eerste geldinjectie van een investeerder, en ook psychiaters zijn enthousiast. 'Een groot deel van de trainingen in sociale vaardigheden gebeurt vandaag in een volledig artificiële setting. Wanneer we die training op het moment zelf kunnen voorzien, kan dat veel voordeel bieden', zegt psychiater Derek Ott van de Universiteit van Californië UCLA. 'Maar mensen leren om gezichtsuitdrukkingen te herkennen is één ding, hen leren hoe die te beantwoorden is nog een ander paar mouwen. Al is dit idee wel een positief begin.'

Ook Steve Capps is vol lof over het idee van zijn pupil Voss. 'Ik heb zelden iemand gezien met zo'n ongelooflijke combinatie aan creativiteit, intelligentie en sociale vaardigheden. Ken je die mop over het verschil tussen de introverte nerd en de extroverte nerd? De laatste kijkt naar jouw schoenen in plaats van naar de zijne. En Voss is meer dan die laatste.'


Google Glass





Zoeken in Bol.com