Google+ Autisme, wat nu..?

zaterdag 29 juni 2013

Stemgeluid niet prettig voor kinderen met autisme

Kinderen met autisme hebben mogelijk problemen met het menselijk stemgeluid. Zij vinden het niet zo prettig om naar een stem te luisteren.

De wetenschappers vonden bij kinderen met autisme minder sterke verbindingen tussen het hersengedeelte dat stemgeluid verwerkt en het beloningscentrum. Normaal gesproken ervaren kinderen het stemgeluid als iets prettigs, voor kinderen met autisme lijkt dit niet zo te zijn.Dat stellen onderzoekers van de Stanford University in de Proceedings of the National Academy of Sciences.

Signalen
"Wanneer we praten, brengen we niet alleen informatie over, maar ook emoties en sociale signalen", legt onderzoeker Daniel Abrams uit. Het is bekend dat kinderen met autisme moeite hebben om deze signalen te lezen en een conversatie te volgen. Kinderen met ernstige autisme lijken zelfs helemaal ongevoelig voor het geluid van de menselijke stem.

Samen met zijn collega's maakte Abrams scans van de hersenen van 20 kinderen. De kinderen waren gemiddeld 10 jaar oud en hebben een lichte vorm van autisme. Zowel het IQ als de lees- en spreekvaardigheden van de kinderen waren normaal, maar ze hadden wel moeite met het interpreteren van emotionele signalen in de stem van andere mensen. De onderzoekers keken ook naar 19 kinderen zonder autisme, met een vergelijkbare leeftijd en IQ.

Verbindingen
De onderzoekers vonden bij de kinderen met autisme een minder sterk verband tussen het hersengebied dat reageert op de menselijke stem en twee andere gebieden die dopamine vrijmaken. Dopamine is een chemische stof die een goed gevoel geeft. Daarnaast was er een minder sterke verbinding tussen het stemgebied en de amygdala, het hersengebied dat betrokken is bij emotie.

Het is onduidelijke of er sprake is van een oorzakelijk verband. Groter vervolgonderzoek moet dit uitwijzen.




maandag 24 juni 2013

Scholen voor autisten gaan dicht door bezuinigingen

Door bezuinigingen in het speciaal onderwijs sneuvelen deze zomer de eerste scholen. Zo wordt in Breda Het Kristal opgeheven, een school voor kinderen met een autistische stoornis. Ook in Zwolle en Brielle sluiten scholen voor kinderen die extra zorg nodig hebben.

De schoolbesturen lopen daarmee vooruit op de invoering van het zogenoemde passend onderwijs in 2014. In het nieuwe systeem worden zorgleerlingen die nu nog in aanmerking komen voor speciaal onderwijs veel vaker naar reguliere scholen gestuurd. Het gaat dan bijvoorbeeld om kinderen met een handicap of een ontwikkelingsstoornis als autisme of ernstige adhd.

Het kabinet wil een rem zetten op de groei van het aantal leerlingen die naar speciale scholen gaan. In 2003 waren dat er nog 54 duizend, in 2011 al 69 duizend. De maatregel van het kabinet-Rutte I om 300 miljoen te bezuinigen op passend onderwijs werd in Den Haag na grote protesten geschrapt. Toch moet in veel onderwijsregio's het geld voor leerlingen die extra steun nodig hebben worden herverdeeld.

Reguliere school
Op scholen vallen nu de eerste klappen. In Breda heeft onderwijskoepel Het Driespan besloten de school Het Kristal te sluiten. Tachtig leerlingen met een autistische stoornis kunnen er na de zomervakantie niet meer terecht. Volgens directeur Stan Hofkes van Het Driespan moet in zijn regio 1,8 miljoen euro worden bezuinigd in het speciaal onderwijs. 'We moesten kiezen. Autistische leerlingen, de doelgroep van Het Kristal, hebben van al onze leerlingen relatief de beste kans van slagen op een reguliere school.'

Voor de meeste leerlingen wordt een plek gezocht op een van de vier andere speciale scholen in Breda. Maar in de toekomst zullen leerlingen met een autistische stoornis vaker worden terugverwezen naar een reguliere school.

Ook elders hakken de bezuinigingen er al in. Zo houdt in Zwolle deze zomer Het Lumeijn op te bestaan. In dit orthopedagogisch-didactisch centrum werden 200 vastgelopen vmbo-leerlingen met extra zorg naar een diploma geleid. Oscar, een vergelijkbare school voor vmbo- en havoleerlingen in Apeldoorn, zal in 2015 de deuren sluiten.

Fusies
Op andere plekken betekenen de bezuinigingen dat scholen fuseren en leerlingen dus verder moeten reizen voor speciaal onderwijs. Zo gaat de speciale basisschool De Nieuwe Poort in Brielle dicht. De school fuseert met de speciale basisschool De Windroos in Hellevoetsluis. Ook voor de speciale scholen in Maarssenbroek en Breukelen zijn dergelijke plannen in de maak. Een besluit daarover valt in het najaar.

In Nijmegen scheerde Kristallis dit voorjaar langs de rand van de financiële afgrond. De school, met op vijf locaties speciaal onderwijs, kampte met een tekort van 1 miljoen euro. Jeugdzorginstelling Entreá redde de school ternauwernood van de ondergang. Kristallis blijft weliswaar bestaan, maar 35 docenten met een tijdelijk contract zijn na de zomer hun baan kwijt.

Bron: Volkskrant.nl




vrijdag 21 juni 2013

Haar stille stem

In Haar stille stem vertelt de vader van Carly over de blijdschap bij de geboorte van zijn tweelingdochters, over de zorgen als Carly niet leert kruipen zoals haar zusje, niet reageert op haar ouders en in haar eigen wereld verdwaald lijkt te zijn. Na een eindeloze weg langs specialisten wordt de diagnose gesteld: Carly is zwaar autistisch. Na 10 jaar zonder enige verbale communicatie, typt Carly plotseling op een laptop de woorden HELP TANDEN PIJN. Het is het beslissende moment waarin ze eindelijk haar innerlijke stem weet te bevrijden. Door heel hard werken kan Carly van woorden zinnen maken met een betekenis en een boodschap.

zondag 9 juni 2013

Autisten gezocht voor honderden topfuncties

Door: Marthe van Engen

Eigenschappen als ‘doorzettingsvermogen’, ‘resultaatgericht’ en ‘ondernemend‘ lijken een must voor vrijwel iedere sollicitant.Computerbedrijf SAP stelt echter een concretere eis aan zijn werknemers in spe: autisme.

De gezochte autisten moeten maar liefst 500 technologische topfuncties gaan vervullen binnen het Duitse bedrijf. De reden? Autistische mensen ‘denken anders’, aldus het persbericht op de site van SAP.

Gebrek aan inlevingsvermogen
Doorgaans worden de negatieve kanten van de stoornis belicht, die mensen met een zogeheten ‘autismespectrumstoornis’ minder geschikt zou maken voor een functie. Autisten blinken niet uit in sociaal contact en communicatie, en staan bekend om hun starre patronen en gebrek aan inlevingsvermogen.

Niet heel aantrekkelijk voor het gros van de werkgevers, maar desalniettemin komen autisten uitstekend tot hun recht in beroepen waarin deze aspecten minder van belang zijn voor het leveren van goed werk.

Oog voor deatil
Mensen met autisme hebben oog voor detail, zijn perfectionistisch en beschikken veelal over een sterk analytisch vermogen. Daarnaast zijn het bevlogen werknemers en is een systemenobsessie erg nuttig in vakgebieden als (werktuig)bouwkunde, informatica, natuurkunde en wiskunde.

Kortom, het betere techneutenwerk. Er blijkt dan ook een relatie tussen computertechneuten en autisme te bestaan; nergens komen bijvoorbeeld zó veel autisten voor als in Silicon Valley, het centrum van de digitale revolutie. Onderzoek van de Cambridge Universiteit wijst in 2011 uit dat autisme ook in Nederland het meest voor komt in regio’s waar relatief veel systemizers wonen, zoals in de omgeving van Eindhoven.

Autisten van wereldfaam
Hoewel het merendeel van de autisten geen betaald werk verricht, lukt het een aantal van hen om geschiedenis te schrijven. De ‘rijkste man ter wereld’ lijkt de autismespectrumstoornis niet geheel vreemd te zijn; Bill Gates staat bekend om zijn blinde focus op technische details, abnormale motoriek en monotone stemgeluid. Ook genieën als Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Michelangelo en William Shakespeare hebben hun gaven te danken aan hun (vorm van) autisme.

Dus, aan alle autisten onder u: keep calm and get famous.





vrijdag 7 juni 2013

Je zal het maar hebben... Autisme

Al wat oudere, maar zeer informatieve aflevering van "Je zal het maar hebben" van BNN, waarin Ronald gevolgd wordt, een intelligente jongen met autisme. Ronald kan goed verwoorden hoe verwarrend de wereld voor hem is. Ook het onbegrip van de omgeving wordt schrijnend duidelijk in deze aflevering.



vrijdag 31 mei 2013

Dwanghandelingen en Tics

Praktisch alle kinderen vertonen dwanghandelingen. Dat is normaal. Dit soort dwanghandelingen is niet echt ingrijpend en altijd tijdelijk. De dwanghandelingen per leeftijdsfase zien er globaal als volgt uit:

  • bij het zindelijk worden zie je dat kinderen het bekende bedritueel prettig vinden (steeds dezelfde handelingen), of dat hun schoentjes precies goed moeten staan;
  • wanneer ze naar de basisschool gaan, en ze zich opeens aan allerlei regels moeten houden, zie je vaak dat kinderen niet op de lijnen van de tegels willen lopen;
  • in de adolescentie-fase, waarin de seksualiteit zich ontwikkelt, zie je regelmatig dwanghandelingen als het controleren van ramen en deuren, of onder het bed kijken.

Meestal verklaart men dit soort dwanghandelingen uit de noodzaak om het eigen driftleven onder controle te houden.

Perfectionisme
Daarnaast zijn er dwanghandelingen die wat minder structureel bepaald zijn. Vaak gaat het dan om mensen die alles perfect voor elkaar willen hebben. Bijvoorbeeld: lang aan je (school)werk blijven zitten om hoge cijfers te halen. Of: alles in huis per se brandschoon willen houden.

Dwangstoornis
We noemen iets pas een stoornis als de betrokkene er zelf onder lijdt. Dus als hij last heeft van zijn eigen gedrag, bijvoorbeeld doordat hij er zó lang mee bezig is dat het andere dingen in de weg gaat staan.

Bij een dwangstoornis (obsessieve compulsieve stoornis) kan sprake zijn van twee verschijnselen:

  • dwanggedachten (obsessies) - steeds terugkerende hardnekkige gedachten, ideeën of beelden, die beleefd worden als opgedrongen en als zinloos, en die als beangstigend of in ieder geval als hinderlijk ervaren worden;
  • dwanghandelingen (compulsies) - telkens terugkerende handelingen die uitgevoerd moeten worden volgens bepaalde regels of op een bepaalde manier. De dwanghandelingen worden gestuurd door een dwanggedachte (zie boven).
  • Dwanghandelingen worden vaak secundair (ondergeschikt) geacht aan dwanggedachten. Oftewel: de dwanghandelingen zijn vaak nodig om de dwanggedachten onder controle te houden.


Autisme en tics
Dwanggedachten of dwanghandelingen zie je soms ook bij kinderen met een aan autisme verwante contactstoornis, of bij kinderen met een tic-stoornis, zoals Gilles de la Tourette.

Bij deze kinderen is er geen sprake van een dwangstoornis, omdat de dwanghandelingen bij hen een prettig gevoel (of ook wel opluchting) geven, wat bij een echte dwangstoornis juist niet het geval is.

Waardoor wordt een dwangstoornis veroorzaakt?
Er zijn verschillende manieren om naar dwangstoornissen te kijken, en dus verschillende soorten verklaringen waaróm ze eigenlijk optreden.

  • Erfelijkheid - vaak blijken ouders (of andere familieleden) van kinderen met een dwangstoornis er ook last van te hebben. Onderzoek bij eeneiïge tweelingen heeft aangetoond dat er waarschijnlijk een genetische factor in het spel is. Want als één helft van een eeneiïge tweeling eraan leidt, leidt de ander er vaak ook aan.
  • Het functioneren van de hersenen - uit neuropsychologisch onderzoek blijkt dat bij volwassenen met een dwangstoornis de frontaal-kwab (het voorste deel van de hersenen) minder goed functioneert. Ook worden er vaak dwangverschijnselen gezien bij mensen met hersen-aandoeningen. Daarnaast is gebleken dat er een stoornis kan meespelen in de neurotransmitter-huishouding (neurotransmitters zijn stoffen die prikkels overbrengen tussen zenuwen onderling, of tussen zenuwen en spieren), met name in de serotonine-huishouding. Bepaalde medicamenten die de heropname van serotonine blokkeren, blijken goed te helpen tegen dwanghandelingen.
  • Psychodynamische oorzaken - soms zijn dwangstoornissen te verklaren als een vorm van regressie (teruggaan naar een eerdere ontwikkelingsfase). Bij dwangmatig schoonmaken zou er bijvoorbeeld sprake kunnen zijn van teruggaan naar de zindelijkheidsfase of de anale fase, als gevolg van onopgeloste conflicten. Vaak zijn kinderen met dwangstoornissen ook ingetogen perfectionistische kinderen, met een zeer streng geweten, waardoor allerlei driftimpulsen – zoals boosheid – niet getoond mogen worden en vermoedelijk door dwanggedachten en dwanghandelingen onder controle gehouden moeten worden.
  • Cognitieve oorzaken - soms kan er voor dwanghandelingen een cognitieve verklaring gegeven worden, oftewel een verklaring die te maken heeft met waarnemen, leren en denken. Iemand kan zijn omgeving verkeerd interpreteren en daardoor heel bedreigend vinden. Dat kan leiden tot een hoog angstniveau, en dát kan weer leiden tot dwangverschijnselen (om de angsten te bezweren).


Behandeling
Met gedragstherapie worden de beste resultaten behaald, eventueel in combinatie met medicijnen (die de heropname van serotonine remmen). Die medicijnen staan de laatste tijd trouwens ter discussie, omdat bij een aantal depressieve kinderen na de start van de medicatie een toename van zelfmoordpogingen gesignaleerd werd.

Gedragstherapie
De gedragstherapie is gebaseerd op het idee dat sommige mensen de werkelijkheid verkeerd interpreteren. Met gedragstherapie wordt onder andere geleerd hoe je zelf de dwanghandelingen kunt verminderen, bijvoorbeeld door er minder tijd aan te besteden of door minder handelingen toe te laten. Daarnaast wordt de patiënt geleerd om anders tegen de werkelijk aan te kijken. Namelijk door hem te laten beredeneren wat er zou kunnen gebeuren als je de dwanghandelingen na zou laten. (Als ik mijn handen niet was, word ik dan besmet?)

Ook wordt er aandacht besteed aan het beter omgaan met situaties die angst oproepen, onder andere door ontspanningsoefeningen (b.v. Mindfulness, red.).

De ouders worden altijd betrokken bij de behandeling. Zij zijn erg belangrijk, ten eerste omdat het kind hun steun nodig heeft, en ten tweede om daadwerkelijk te helpen bij het onderdrukken van de dwanghandelingen.

Bron: ouders.nl




Zoeken in Bol.com