Individueel programma om de schoolcultuur te leren
Positief gedrag op school is een individueel gericht programma dat het sociale gedrag van leerlingen beoogt te definiëren, aan te leren en te ontwikkelen, zodat de schoolse prestaties en het emotionele welbevinden bevorderd en gegarandeerd worden.
Het is ontworpen voor leerlingen met ASS - autismespectrumstoornissen, maar vanwege het visuele en expliciete karakter van het programma is het ook geschikt voor leerlingen die een risico lopen gedragsproblemen te ontwikkelen, zoals leerlingen met communicatieproblemen, ontwikkelingsachterstanden, NLD - Non-verbale leerstoornissen en leerlingen met een andere culturele achtergrond.
Het doel van dit programma is om een voorspelbare, consistente en positieve cultuur in alle contexten van de school (klas, gang, gymlokaal, eetzaal en zelfs de schoolbus) te bewerkstellingen voor leerlingen en schoolteams. Het programma richt zich door preventief handelen op het voorkomen van probleemgedrag van leerlingen en het beloont consistent de leerlingen die het adequate gedrag vertonen.
Alle onderwijskundige procedures (cartooninstructie, gevisualiseerde sociale scenario's.
maandag 28 januari 2013
zondag 27 januari 2013
Autisme in de praktijk
1001 ideeen, tips en strategieën voor ouders en leerkrachten
Het kost ouders en leerkrachten vaak veel tijd en/of moeite om oplossingen te zoeken voor alledaagse problemen die zich voordoen bij hun kind met autisme. In Autisme in de praktijk wordt een schat aan ideeën gegeven op velerlei terreinen, zoals sensorische integratie, communicatie en taal, gedrag en sociale omgang. In de vorm van tips, adviezen, spelletjes, activiteiten en strategieën wordt voor veel situaties een werkbare oplossing gegeven, die uitgaat van de mogelijkheden en sterke kanten van het kind.
Het kost ouders en leerkrachten vaak veel tijd en/of moeite om oplossingen te zoeken voor alledaagse problemen die zich voordoen bij hun kind met autisme. In Autisme in de praktijk wordt een schat aan ideeën gegeven op velerlei terreinen, zoals sensorische integratie, communicatie en taal, gedrag en sociale omgang. In de vorm van tips, adviezen, spelletjes, activiteiten en strategieën wordt voor veel situaties een werkbare oplossing gegeven, die uitgaat van de mogelijkheden en sterke kanten van het kind.
Pivotal response treatment
focus op motivatie en communicatie bij autisme
Kinderen nemen van jongs af aan veel initiatief om contact met anderen te maken. Hierdoor leren ze taal gebruiken, oogcontact maken, beurt nemen, imiteren, gespreksvaardigheden, emoties herkennen, sociale regels enzovoort. Kinderen met een autisme spectrumstoornis nemen dat initiatief veel minder vaak; hierdoor missen ze veel natuurlijke leermomenten die andere kinderen wel ervaren. De beperkte motivatie om zich tot anderen te richten wordt gezien als een kernprobleem bij mensen met autisme, dat van grote invloed op hun verdere ontwikkeling is. Pivotal Response Treatment (PRT) richt zich op dit kernprobleem, omdat is gebleken dat wanneer je deze kern aanpakt, andere deelvaardigheden zich als vanzelf ontwikkelen.
Naast de uitleg van de belangrijkste kenmerken en technieken van PRT, wordt het belang van ouderparticipatie en de behandeling in de dagelijkse praktijk toegelicht. In dit toegankelijke boek zijn zowel wetenschappelijke achtergronden beschreven als nuttige en verrassende voorbeelden uit de praktijk. Pivotal Response Treatment is hierdoor een praktische handleiding voor ouders, hulpverleners en leerkrachten.
Centrum Autisme zet in Nederland sinds 2006 PRT met succes in bij de behandeling van kinderen met autisme; daarnaast leiden ze PRT -hulpverleners op.
Robert Koegel en Lynn Kern Koegel zijn oprichters van het Koegel Autism Center aan de Universiteit van California. Robert heeft zich onder andere toegelegd op gezinsondersteuning; Lynn is gespecialiseerd in het verbeteren van communicatie met kinderen met autisme. Samen hebben ze Pivotal Response Treatment ontwikkeld.
Kinderen nemen van jongs af aan veel initiatief om contact met anderen te maken. Hierdoor leren ze taal gebruiken, oogcontact maken, beurt nemen, imiteren, gespreksvaardigheden, emoties herkennen, sociale regels enzovoort. Kinderen met een autisme spectrumstoornis nemen dat initiatief veel minder vaak; hierdoor missen ze veel natuurlijke leermomenten die andere kinderen wel ervaren. De beperkte motivatie om zich tot anderen te richten wordt gezien als een kernprobleem bij mensen met autisme, dat van grote invloed op hun verdere ontwikkeling is. Pivotal Response Treatment (PRT) richt zich op dit kernprobleem, omdat is gebleken dat wanneer je deze kern aanpakt, andere deelvaardigheden zich als vanzelf ontwikkelen.
Naast de uitleg van de belangrijkste kenmerken en technieken van PRT, wordt het belang van ouderparticipatie en de behandeling in de dagelijkse praktijk toegelicht. In dit toegankelijke boek zijn zowel wetenschappelijke achtergronden beschreven als nuttige en verrassende voorbeelden uit de praktijk. Pivotal Response Treatment is hierdoor een praktische handleiding voor ouders, hulpverleners en leerkrachten.
Centrum Autisme zet in Nederland sinds 2006 PRT met succes in bij de behandeling van kinderen met autisme; daarnaast leiden ze PRT -hulpverleners op.
Robert Koegel en Lynn Kern Koegel zijn oprichters van het Koegel Autism Center aan de Universiteit van California. Robert heeft zich onder andere toegelegd op gezinsondersteuning; Lynn is gespecialiseerd in het verbeteren van communicatie met kinderen met autisme. Samen hebben ze Pivotal Response Treatment ontwikkeld.
Autisme en verstandelijke beperking in de leefgroep
Mag hij alleen eten tijdens de maaltijd? Kunnen we nog uitstappen maken? Mag hij altijd dezelfde puzzel maken? Wat kan ik doen als hij zichzelf verwondt? Heeft hij echt beloningen nodig?
Vertrekt vanuit dagelijkse situaties, erg gericht op de praktijk.
Boordevol concrete tips en aandachtspunten, in een heldere en duidelijke stijl.
Voor iedereen die werkt in een leefgroep waar mensen met autisme verblijven, maar ook voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten...
Steven Degrieck, orthopedagoog, is werkzaam bij Autisme Centraal, een expertisecentrum rond autisme. Hij heeft een jarenlange ervaring in het begeleiden van professionelen op de werkvloer, en dit in heel Europa. Theorie vertalen naar de praktijk is daarbij altijd een bijzonder aandachtspunt geweest. Hij is auteur van verschillende boeken over autisme (Denk en doe, Werk maken van vrije tijd, B², Mijn kind heeft autisme).
Vertrekt vanuit dagelijkse situaties, erg gericht op de praktijk.
Boordevol concrete tips en aandachtspunten, in een heldere en duidelijke stijl.
Voor iedereen die werkt in een leefgroep waar mensen met autisme verblijven, maar ook voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten...
Steven Degrieck, orthopedagoog, is werkzaam bij Autisme Centraal, een expertisecentrum rond autisme. Hij heeft een jarenlange ervaring in het begeleiden van professionelen op de werkvloer, en dit in heel Europa. Theorie vertalen naar de praktijk is daarbij altijd een bijzonder aandachtspunt geweest. Hij is auteur van verschillende boeken over autisme (Denk en doe, Werk maken van vrije tijd, B², Mijn kind heeft autisme).
Superbrus een megaklus
begeleidingsprogramma voor brussen met een broer of zus met autisme
Bij de begeleiding van gezinnen met personen met autisme nemen brussen, broers en zussen, een bijzondere plaats in. Vele ouders beseffen dit en uiten geregeld hun vragen en bezorgdheden rond de brussen. Brussen geven meermaals aan dat ze behoefte hebben aan ondersteuning.
Dit groepsprogramma voor brussen biedt een antwoord. Het beschrijft een reeks van elf grondig uitgewerkte bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten wordt aan de hand van informatie, inleefoefeningen, thuisopdrachten, uitwisselingsmomenten, ... op zoek gegaan naar wat autisme precies is. Er wordt ook stilgestaan bij wat het betekent om brus te zijn en hoe hiermee om te gaan. Naast de beschrijving van de bijeenkomsten bevat het boek een theoretisch kader en een werkmap voor de brussen zelf. Het programma is geschikt voor brussen van 9 tot 13 jaar en steunt op een jarenlange, positieve ervaring van een thuisbegeleidingsdienst voor mensen met autisme.
Annelies Snoeckx is pedagoge en werkt als teamcoördinator bij Het Raster, een thuisbegeleidingsdienst voor mensen met autisme, met vestigingen in Antwerpen, Turnhout, Leuven en Vilvoorde. De directeur van Het Raster is Erik Buelens.
Bij de begeleiding van gezinnen met personen met autisme nemen brussen, broers en zussen, een bijzondere plaats in. Vele ouders beseffen dit en uiten geregeld hun vragen en bezorgdheden rond de brussen. Brussen geven meermaals aan dat ze behoefte hebben aan ondersteuning.
Dit groepsprogramma voor brussen biedt een antwoord. Het beschrijft een reeks van elf grondig uitgewerkte bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten wordt aan de hand van informatie, inleefoefeningen, thuisopdrachten, uitwisselingsmomenten, ... op zoek gegaan naar wat autisme precies is. Er wordt ook stilgestaan bij wat het betekent om brus te zijn en hoe hiermee om te gaan. Naast de beschrijving van de bijeenkomsten bevat het boek een theoretisch kader en een werkmap voor de brussen zelf. Het programma is geschikt voor brussen van 9 tot 13 jaar en steunt op een jarenlange, positieve ervaring van een thuisbegeleidingsdienst voor mensen met autisme.
Annelies Snoeckx is pedagoge en werkt als teamcoördinator bij Het Raster, een thuisbegeleidingsdienst voor mensen met autisme, met vestigingen in Antwerpen, Turnhout, Leuven en Vilvoorde. De directeur van Het Raster is Erik Buelens.
maandag 21 januari 2013
Autisten liegen niet
10 jonge autisten op weg naar zelfstandigheid
Autisten liegen niet is een eerlijk boek waarin jongeren met autisme gevolgd worden in hun dagelijks leven. Ze gaan naar school, naar hun werk en zijn druk bezig met eigen interesses. Sommige dingen zijn minder vanzelfsprekend, maar hun hoop en dromen zijn net als die van miljoenen anderen tussen de veertien en twintig jaar.
Gesprekken met hun ouders laten de gang van kind naar volwassene op intense wijze zien. Vanuit de eerste kennismaking met het woord 'autisme' tot bezig gaan met zelfstandig wonen en werken. Dat dit niet allemaal zonder slag of stoot gaat wordt hierin heel duidelijk. Maar ze vertellen ook over moeilijkheden die zijn overwonnen en laten zien wat voor geweldige jonge mensen hun kinderen zijn.
Autisten liegen niet is een eerlijk boek waarin jongeren met autisme gevolgd worden in hun dagelijks leven. Ze gaan naar school, naar hun werk en zijn druk bezig met eigen interesses. Sommige dingen zijn minder vanzelfsprekend, maar hun hoop en dromen zijn net als die van miljoenen anderen tussen de veertien en twintig jaar.
Gesprekken met hun ouders laten de gang van kind naar volwassene op intense wijze zien. Vanuit de eerste kennismaking met het woord 'autisme' tot bezig gaan met zelfstandig wonen en werken. Dat dit niet allemaal zonder slag of stoot gaat wordt hierin heel duidelijk. Maar ze vertellen ook over moeilijkheden die zijn overwonnen en laten zien wat voor geweldige jonge mensen hun kinderen zijn.
donderdag 17 januari 2013
Website Participate!
Op herhaald verzoek van Participate vzw wil ik hen graag de gelegenheid bieden om jullie via dit blog hun website voor te stellen:
Beste,
Met de website www.Participate-autisme.be willen we een gemakkelijk toegankelijke plek bieden waar ouders van een kind met autisme de antwoorden op hun vragen kunnen vinden.
De vzw Participate! stelt zich tot doel de levenskwaliteit van mensen met autisme en hun netwerk te verbeteren door informatie over autisme te verstrekken, door een website en hulpmiddelen te ontwikkelen en door sensibilisering. Omdat beelden soms meer zeggen dan woorden kan je meer dan 3 uur video’s bekijken. Ouders, kinderen en volwassenen met autisme tonen hoe ze een probleem aanpakken, welke hulpmiddelen ze gebruiken en wat de resultaten van hun inspanningen zijn. Het motiveert en stimuleert om zelf dingen uit te proberen. Het brengt ouders op ideeën of het bevestigt hen wanneer ze onterecht aan hun aanpak twijfelen. Wat aanvankelijk moeilijk is, wordt een verhaal van mogelijkheden en vooruitgang. De informatie, getuigenissen, voorbeelden, hulpmiddelen, … kunnen ouders houvast bieden om zelf aan de eigen weg en aan de toekomst van hun kind te timmeren.
De website is onderverdeeld in 3 delen:
In het eerste deel ‘Autisme begrijpen’ vind je uitvoerige informatie over communicatie, sociaal inzicht, verbeelding en fantasie, inlevingsvermogen, emoties, omgaan met zintuiglijke informatie, sterke kanten, oorzaken van autisme, …
Het tweede deel ‘Mijn kind helpen in zijn ontwikkeling’ biedt je een aantal strategieën en hulpmiddelen waarmee je:
In het derde deel ‘De omgeving ondersteunen’ kan je lezen waarom autisme een handicap is, over de zin van een diagnose en mogelijke emoties en eerste stappen na een diagnose. Vertellen dat je kind autisme heeft, doe je niet zomaar. In de rubriek ‘Informatie doorgeven’ staan we stil bij de voor- en nadelen.
Zoek je een tool om informatie over je kind te bundelen en te delen met anderen? Registreer je dan gratis online en creëer een ‘Wegwijzer’. Bekijk de voorbeelden om een idee te krijgen wat een Wegwijzer is.
De Praktische Gids wil ouders helpen bij hun zoektocht naar ondersteuning. Je vindt er naast algemene informatie ook info die specifiek voor België is bedoeld.
Hopelijk ga je nog meer ontdekken op www.participate-autisme.be en meehelpen om de website bij een breed publiek beter bekend te maken. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Martine Thys
Participate! vzw
www.participate-autisme.be
Beste,
Met de website www.Participate-autisme.be willen we een gemakkelijk toegankelijke plek bieden waar ouders van een kind met autisme de antwoorden op hun vragen kunnen vinden.
De vzw Participate! stelt zich tot doel de levenskwaliteit van mensen met autisme en hun netwerk te verbeteren door informatie over autisme te verstrekken, door een website en hulpmiddelen te ontwikkelen en door sensibilisering. Omdat beelden soms meer zeggen dan woorden kan je meer dan 3 uur video’s bekijken. Ouders, kinderen en volwassenen met autisme tonen hoe ze een probleem aanpakken, welke hulpmiddelen ze gebruiken en wat de resultaten van hun inspanningen zijn. Het motiveert en stimuleert om zelf dingen uit te proberen. Het brengt ouders op ideeën of het bevestigt hen wanneer ze onterecht aan hun aanpak twijfelen. Wat aanvankelijk moeilijk is, wordt een verhaal van mogelijkheden en vooruitgang. De informatie, getuigenissen, voorbeelden, hulpmiddelen, … kunnen ouders houvast bieden om zelf aan de eigen weg en aan de toekomst van hun kind te timmeren.
De website is onderverdeeld in 3 delen:
In het eerste deel ‘Autisme begrijpen’ vind je uitvoerige informatie over communicatie, sociaal inzicht, verbeelding en fantasie, inlevingsvermogen, emoties, omgaan met zintuiglijke informatie, sterke kanten, oorzaken van autisme, …
Het tweede deel ‘Mijn kind helpen in zijn ontwikkeling’ biedt je een aantal strategieën en hulpmiddelen waarmee je:
- de communicatie positief kan beïnvloeden
- relaties met anderen kan bevorderen
- de zelfstandigheid kan verhogen
- vrijetijdsactiviteiten vorm kan geven
- eventuele gedragsproblemen kan voorkomen en verhelpen
In het derde deel ‘De omgeving ondersteunen’ kan je lezen waarom autisme een handicap is, over de zin van een diagnose en mogelijke emoties en eerste stappen na een diagnose. Vertellen dat je kind autisme heeft, doe je niet zomaar. In de rubriek ‘Informatie doorgeven’ staan we stil bij de voor- en nadelen.
Zoek je een tool om informatie over je kind te bundelen en te delen met anderen? Registreer je dan gratis online en creëer een ‘Wegwijzer’. Bekijk de voorbeelden om een idee te krijgen wat een Wegwijzer is.
De Praktische Gids wil ouders helpen bij hun zoektocht naar ondersteuning. Je vindt er naast algemene informatie ook info die specifiek voor België is bedoeld.
Hopelijk ga je nog meer ontdekken op www.participate-autisme.be en meehelpen om de website bij een breed publiek beter bekend te maken. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Martine Thys
Participate! vzw
www.participate-autisme.be
Abonneren op:
Posts (Atom)