We horen en lezen vaak vooral over de beperkingen van autisme. Onderzoekers van de Universiteit van Utah hebben nu een programma ontwikkeld dat juist de nadruk legt op de bijzondere vaardigheden en talenten van kinderen met autisme. Het programma bouwt daarbij voort op de bij deze kinderen veelal van nature aanwezige aanleg en vaardigheid op het gebied van visueel-ruimtelijk denken, computers en elektronische media.
Sinds de introductie van het gratis programma
Google SketchUp vertellen veel ouders over de bijzondere manier waarop SketchUp het leven van hun kinderen heeft veranderd. Mensen met autisme zijn vaak buitengewoon sterke visuele en ruimtelijke denkers en langzamerhand werd het team duidelijk dat SketchUp inspeelt op juist die sterke eigenschap. Op basis van deze informatie (en met hulp van de
Autism Society of Boulder County ), werd het
Project Spectrum gelanceerd. Het project had het unieke doel om de autismegemeenschap aansluiting te laten vinden met Google SketchUp.
Voor sommige kinderen op het autistisch spectrum, vooral zij die non-verbaal zijn, is SketchUp een communicatiemiddel geworden waamee ze hun gedachten met anderen kunnen delen d.m.v. beelden. Andere kinderen leren juist sociale vaardigheden die hen helpen om studie-en en andere resultaten te bereiken waar ze misschien vóór ze SketchUp leerden gebruiken, niet eens aan durfden denken. Daarnaast ontwikkelden de kinderen hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen, omdat ze (véél) beter met het programma overweg leerden te gaan dan hun neurotypische leeftijdsgenoten.
Het waren deze ontwikkelingen die Cheryl Wright, Associate Professor in Family & Consumer Studies, aan de Universiteit van Utah, ïnspireerden om het SketchUp / autisme - verband meer in detail te gaan bestuderen. Cheryl en haar team faciliteerden daartoe verschillende SketchUp kampen, genaamd: Project
iSTAR. Hieronder een korte video introductie van het iSTAR programma:
Cheryl's team bestudeerde vervolgens honderden uren video van deelnemers. Onlangs publiceerden zij een
paper over hun bevindingen in het Family & Consumer Sciences Research Journal . Niet alleen leerden de deelnemers vaardigheden aan die hun kansen op de arbeidsmarkt vergrootten, maar de onderzoekers stelden tevens een verhoogd vermogen tot het aangaan van interpersoonlijke relaties en een groter (zelf)vertrouwen vast. De onderzoekers stellen dat dit voor een groot deel te danken is aan de focus op de
talenten van de jeugdige deelnemers, in plaats van op hun stoornis en beperkingen. Cheryl legt uit:
"Hun talenten zijn vaak onzichtbaar. In ons programma geven we ze een platform zodat hun talenten kunnen stralen!"
Lees dit
artikel voor meer informatie over de manier waarop het project Spectrum en Google SketchUp kan helpen om kinderen op het autistisch spectrum voor te bereiden op een succesvol en gelukkig leven.
Meer informatie over de studie is te vinden op
istar.utah.edu. De volledige studie van Cheryl Wright etc. is te vinden op
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1552-3934.2011.02100.x/pdf
Google SketchUp downloaden (gratis).