Google+ Autisme, wat nu..?

zaterdag 28 juli 2012

Sociale robots kunnen mensen met autisme helpen - Nationale Onderwijsgids

Sociale robots kunnen mensen met autisme helpen - Nationale Onderwijsgids

maandag 16 juli 2012

ADHD, wat nu..?: ADHD, ADD, Autisme en HSP

ADHD, wat nu..?: ADHD, ADD, Autisme en HSP: Apart, vreemd, net even iets anders dan de rest. Al die keren dat er aan mij is gevraagd of ik misschien licht autistisch ben, last heb van ...

vrijdag 6 juli 2012

Autisme op de basisschool

In deze filmpjes van de Nederlandse Vereniging voor Autisme zie je Isaac, Fréderique en Luka. Ze zijn alledrie 10 jaar en zitten op de basisschool. Heel gewoon dus, maar ook een beetje bijzonder.

Isaac heeft namelijk Asperger, een vorm van autisme. Isaac vertelt wat dat voor hem betekent en hoe er op school mee om gegaan wordt.




Fréderique heeft ook Asperger, een vorm van autisme. Fréderique vertelt wat dat voor haar betekent en wat ze leuk vindt om te doen in haar vrije tijd. Ze is bijvoorbeeld gek op paardrijden!




Luka heeft PDD-NOS, een vorm van autisme. Luka heeft twee goede vrienden, Isa en Lou. Ze vertellen je wat ze leuk vinden om met z'n drieën te doen.



Autisme wordt vaker dan vroeger vastgesteld bij kinderen, ongeveer 1% van de bevolking heeft autisme. Veel kinderen met autisme kunnen naar een gewone basisschool, meestal met wat extra hulp op school. Grote kans dus dat er bij jou in de klas of op je sportclub ook een kind met autisme zit. Als je na het zien van dit filmpje nog meer wilt weten over autisme, kijk dan op www.autisme.nl.

maandag 2 juli 2012

Atletiek voor kinderen met Autisme

Atletiek is een individuele sport en daarom goed geschikt voor kinderen die het minder goed in een team doen. Dit kan zijn doordat ze snel afgeleid zijn of doordat ze minder goed in staat zijn sociale contacten aan te gaan.

Iedere trainer heeft vast wel eens een kind in de groep gehad met bijvoorbeeld ADHD, PDD-NOS, autisme of het syndroom van down. Deze kinderen hebben in de groep een beetje extra aandacht nodig (of juist helemaal niet). Het is in ieder geval belangrijk dat iedereen aan sport kan doen en dat verenigingen iedereen die mee kan doen lekker mee laat trainen op zijn of haar niveau.

Er zijn zelfs verenigingen die speciale groepen inrichten op kinderen met autisme, zoals in Rhenen en Wageningen (gezamenlijke groep) en Alphen a/d Rijn.





vrijdag 29 juni 2012

Begeleiding op het werk helpt Wajongers met autisme

Begeleiding op het werk helpt Wajongers met autisme Wajongers met autisme blijven beter aan het werk als zij kwalitatief goede begeleiding krijgen en als de werkgever en de collega's bekend zijn met autisme. Dit blijkt uit onderzoek van het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC).

Het onderzoek (pdf) is uitgevoerd door de divisie Sociaal Medische Zaken van UWV, in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Wajongers zijn mensen die van jongs af aan arbeidsgehandicapt zijn en onder de Wet Werk en Arbeidsondersteuning JONGgehandicapten (Wet Wajong) vallen (Zie link). Deze mensen nemen een kwetsbare positie in, doordat zij vaak geen werkervaring hebben en omdat de functionele beperkingen meestal al aanwezig zijn voordat zij de arbeidsmarkt betreden.

Circa 8 procent van de Wajongers heeft een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Ongeveer 33 procent van deze groep is, ondanks hun handicap, toch aan het werk.

Aanpassingen
De onderzoekers concludeerden dat bij de onderzochte Wajongers verschillende factoren een rol speelden bij het duurzaam aan het werk komen en blijven.

Een van deze factoren is aanpassing op het werk aan de beperkingen die Wajongers met ASS hebben, maar ook kwalitatief goede begeleiding door een professionele jobcoach op het werk speelt een rol.

Meer kennis
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat er meer kennis bij de werkgever en collega's over autisme zou moeten zijn. Deze kennis leidt tot meer begrip en ondersteuning op de werkvloer voor de Wajonger met ASS.




donderdag 28 juni 2012

Nieuw zicht op communicatieproblemen bij autisme en verstandelijke beperking

Kinderen met autisme hebben vaak problemen met communiceren. Als ze daarnaast een verstandelijke beperking hebben, zijn ze bijzonder kwetsbaar. Onderzoek door de Leidse orthopedagoge Jarymke Maljaars toont aan dat deze kinderen meer problemen hebben bij het begrijpen van taal dan bij het produceren ervan. 

Ze communiceren minder vaak
Volgens Maljaars communiceren kinderen met autisme en een verstandelijke beperking minder dan andere kinderen. Wanneer ze communiceren is dit vaak om duidelijk te maken wat ze wel of niet willen, en niet zo zeer om interesses te delen. Sommige kinderen doen wel pogingen om te communiceren, maar slagen er niet in om duidelijk te maken wat ze willen overbrengen.

Andere taalontwikkeling dan de norm
Maljaars: ‘Normaal gesproken leren kinderen eerst de betekenis van een woord, voordat ze het woord ook zelf gaan gebruiken. Kinderen met autisme en een verstandelijke beperking daarentegen begrijpen over het algemeen minder dan ze kunnen zeggen.’ Interessant is dat de taalvaardigheden van kinderen met een verstandelijke beperking, maar zonder autisme het normale ontwikkelingspatroon volgen.

Symbolische communicatie is complex
Behalve met woordbegrip heeft een deel van de kinderen met autisme en een verstandelijke beperking moeite met de symbolische aspecten van taal en communicatie. ‘Ze begrijpen bijvoorbeeld nog niet dat een woord of een afbeelding naar iets anders verwijst en kunnen daardoor niet op dezelfde manier communiceren als jij en ik’, aldus Maljaars. Als ze bijvoorbeeld het woord “tandenpoetsen” horen of een afbeelding van een tandenborstel zien, leggen ze nog niet de link met het voorwerp of de handeling waarnaar het symbool verwijst. Communicatie speelt zich voor hen vooral af op zintuiglijk niveau, of in het hier-en-nu van een concrete situatie.

Pictogrammen
Maljaars: ‘Op scholen en kinderdagverblijven worden er voor kinderen met autisme vaak pictogrammen gebruikt om de communicatie te verduidelijken. Men realiseert zich echter meestal niet dat een pictogram evenals een woord een symbolisch karakter heeft’. Sommige laagfunctionerende kinderen met autisme zullen dus ook de verwijzende functie van een pictogram nog niet kunnen begrijpen. Voor hen zijn andere strategieën nodig om een activiteit aan te kondigen, een volgorde van activiteiten aan te geven of een taak te uit te leggen.

Meer toegepaste interventies
Het onderzoek van Maljaars biedt aanknopingspunten voor diagnostiek en voor meer behandeling op maat. ‘Veel bestaande behandelingen zijn erop gericht kinderen te stimuleren om zich te uiten. Aangezien deze kinderen meer problemen hebben met het begrijpen van taal, is het minstens zo belangrijk dat te stimuleren’, legt ze uit. De resultaten van haar onderzoek benadrukken dat er voldoende aandacht dient te zijn voor de vraag of kinderen al dan niet op symbolisch niveau kunnen communiceren. Het is belangrijk dat de begeleiding en de behandeling hierop worden aangepast. Ook op non-symbolische niveaus is communicatie mogelijk, maar dit vereist een heel andere manier van denken over communicatie.

Promotie
Jarymke Maljaars
Communication problems in children with autism and intellectual disability: Depicting the phenotype
Academiegebouw, Leiden
25 juni 2012, 11.15 uur
Faculteit Sociale Wetenschappen
Promotoren: prof.dr. I.A. van Berckelaer-Onnes en prof.dr. E.M. Scholte
(25 juni 2012 / MLH)






woensdag 27 juni 2012

Tips met betrekking tot vrije tijd


door Jos Cremers

Het onderstaande verhaal is geen kant en klaar recept. Ieder kind met autisme is anders, gedraagt zich anders, heeft andere behoeftes en kenmerken. Haal uit onderstaand verhaal de tips of suggesties die voor Uw kind van belang zijn en probeer deze in te bouwen in hun invulling van vrije tijd.
Alle mensen hebben momenten of periodes van vrije tijd nodig. Tijdens deze momenten rusten ze uit van hun werkzaamheden of vullen deze tijd met bezigheden om te ontspannen. Kinderen hebben eveneens regelmatig rustperiodes nodig. Een tijd om op adem te komen of om eens lekker te doen waar ze zin in hebben. Vrije tijd kan echter ook langer duren, bijvoorbeeld een hele avond, een vrije middag, een weekend of zelfs een hele vakantie periode.

Zoeken in Bol.com